CD: Eighteenth Day of May

Eighteenth Day of May Als er één ding is waar je mij 's nachts voor wakker kunt maken, dan is het wel een nieuw vrolijk folk-rock album. De blijdschap die mij overviel toen ik het gelijknamige debuutalbum van Eighteenth Day of May binnen kreeg was dus niet zo vreemd. Helaas wordt folk tegenwoordig gezien als iets oubolligs. Meteen wordt er gedacht aan Riverdance en doedelzakken, terwijl het zo veel meer is. Helemaal als het verweven wordt met hedendaagse muziek. Denk aan Patrick Wolf, of zelfs Bob Dylan. Folk is de puurste muziek die er is, en alles behalve ouderwets. Dat bewijst ook Eighteenth Day of May.

Na de eerste noten van Eighteen Days weet je als luisteraar al dat het goed zit. Voor het grootste deel een instrumentaal nummer, simpele gitaarriffjes, en de in New Orleans geboren zangeres Allison Brice die af en toe haar hemelse stemgeluid laat horen. Tijdens Sir Casey Jones neemt de Zweedse Richard Olson de vocalen voor zijn rekening, een perfect contrast met Brice. Ondanks de verschillende nationaliteiten heeft de band als thuisbasis Londen, en dat is ook zeker te merken aan de sterk door Engelse folk beïnvloede sound.

Eighteenth Day of May bestaat uit maar liefst zes leden, die samen een scala aan instrumenten bespelen. Mondharmonica, fluit, mandoline, Eighteenth Day of May heeft het allemaal. De diversiteit, zowel qua zang als instrumenten, draagt er aan bij dat het geen moment gaat vervelen.

Eighteenth Day of May

12 mooie folk-rock liedjes, met hier en daar een vleugje psychedelica. Zoals Olson zo mooi zei in een interview: A folk-rock group. Nothing more, nothing less. Hoogtepunten zijn de wat meer pop-achtige nummers als Sir Casey Jones en The Highest Tree. Catchy melodieën die je niet snel meer uit je hoofd krijgt.

Voor liefhebbers van folk is dit een must. Maar ook een ieder die denkt niks met dit genre te hebben raad ik dit album aan. Folk speelt in op onze natuurlijke liefde voor muziek, die iedereen van af zijn geboorte met zich meedraagt. Eigenlijk een album voor elke muziekliefhebber.

Label: Hannibal Releasedatum: 13-03-2006 Waardering: