DVD: Speer & Hitler

Albert Speer en Adolf Hitler hadden twee dingen gemeen: hun liefde voor architectuur en hun droom over Germania, de stad die hoofdstad van het Derde Rijk had moeten worden. Uit hun gezamenlijke ambities onstond een band die uitgroeide tot een warme vriendschap. Speer & Hitler is een opvallende miniserie op drie dvd's die ingaat op deze vriendschap, de rol die Speer als Nazi speelde, zijn deel in het proces in Neurenberg en tot slot zijn 20-jarige gevangenisstraf in Spandau in Berlijn.

De serie werd in 2005 in Duitsland uitgezonden onder de naam Speer und er. Sebastian Koch heeft de rol van Albert Speer op zich genomen, terwijl Adolf Hitler vertolkt wordt door Tobias "Commissaris Rex" Moretti. Moretti zet op eigen wijze een overtuigende Hitler neer, alhoewel zijn rol niet te vergelijken is met de rol zoals Bruno Ganz die in Der Untergang vertolkte. Moretti heeft toch erg zijn best gedaan om het accent, de karaktertrekjes en vooral de blikken van Hitler op geloofwaardige wijze na te bootsen.

Maar de geloofwaardigheid van de serie stopt niet bij Moretti. Regisseur Heinrich Breloer heeft getracht de gehele serie zo realistisch en geloofwaardig mogelijk te maken. Hij is hier zeker in geslaagd. De verrassende combinatie van gespeelde scènes, authentieke beelden en interviews met betrokkenen levert een boeiende mix op. Met betrokkenen worden locaties bezocht en acteurs spelen scènes na in treffend nagebouwde locaties (denk bijvoorbeeld aan Spandau en Neurenberg) waarbij film en authentiek beeld en geluid in elkaar overlopen. Ronduit opvallend zijn de acteurs die hun medewerking hierbij verlenen. Enkelen lijken enorm op de Nazi wiens rol ze vertolken. Met name de karakters van Göring, Dönitz, Raeder en (in iets mindere mate) Hess zijn griezelig echt.

Op de eerste dvd zien we hoe de carrière van de architect verloopt. In deel twee staat de berechting van Speer tijdens het bekende Neurenberg-proces centraal. De twintigjarige gevangenisstraf in de gevangenis van Spandau die daarop volgde, komt uitgebreid aan bod in het derde deel van deze miniserie. Gedurende deze twee perioden raakte Speer doordrongen van de misdaden die gepleegd waren door het Nazi-regime. Hij erkende - in tegenstelling tot de meeste andere aangeklaagde Nazi-kopstukken - zijn rol binnen het Derde Rijk en toonde bovendien berouw voor een aantal van zijn daden. We zien zowel de positieve als negatieve kanten van Albert Speer. Samen met verschillende harteloze, zelfzuchtige en soms krankzinnige mannen stond hij aan het roer in het Derde Rijk, maar was hij ook echt één van hen?

De laatste vraag staat centraal in deze serie. Aan betrokkenen wordt in interviews ook deze en andere vragen gesteld. Af en toe had ik tijdens het kijken van de dvd's het gevoel dat vooral de drie kinderen van Speer die hun medewerking verleenden het moesten ontgelden. Toch blijven zijn twee zoons en dochter openhartig praten over hoe zij hun vader hebben ervaren. De interviews zijn tegelijkertijd ook het grootste minpunt van de dvd. Er wordt geen enkele poging gedaan om mensen te introduceren. Zeker in het begin moet je maar raden wie geïnterviewd wordt. Is dit familie van Albert Speer? En wie is dit? Leni Riefenstahl? Leeft die nog? En wie is dit? Is dit dan schrijver Joachim Fest? Met dergelijke vragen zit je dus continu te kijken. Er is dus nogal wat voorkennis nodig om alle personen, maar ook alle locaties en gebeurtenissen volledig te kunnen begrijpen.

Er staan ook nog wat extra's op de schijfjes. Zo is er een fotogalerij en een making-of te vinden. Ook is er een aanvullende documentaire op de tweede dvd gezet. Deze documentaire kun je het beste zien als een verlenging van de miniserie zelf, aangezien het voornamelijk over Speer na zijn vrijlating gaat.

Ondanks eerder genoemd minpunt is Speer & Hitler toch een verrassing te noemen. Vergelijkbaar met Der Untergang kan ik deze serie aan iedere liefhebber van docudrama's en WO2-geschiedenis aanraden. Het biedt een boeiende blik in een groot deel van het leven van Albert Speer op een wijze die bijna briljant te noemen is. Voor de prijs hoef je het niet de laten. De mooie box met drie dvd's is van jou voor zo'n twintig euro.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 9 februari 2006 Kijkwijzer: