DVD: The Big White

Niet alleen bij reisorganisaties in Nederland gaat het de laatste tijd niet goed, ook in Alaska is het geen rozengeur en manenschijn. Ook voor Paul Barnell biedt zijn reisbureau hem nog geen uitzicht op gouden bergen, want de ene na de andere rekening verdwijnt onbetaald in een diepe la. Wanhopig op zoek naar een manier om zijn huis en bedrijf te behouden besluit hij de levensverzekering van zijn drie jaar geleden verdwenen broer Raymond te verzilveren. Helaas blijkt de verzekeringsmaatschappij erg strikte regels te hanteren en wil pas uitbetalen als het lichaam terecht is of als Raymond nog een paar jaar vermist blijft. Paul laat het er niet bij zitten en komt per toeval in een vuilniscontainer een lijk tegen. Hij besluit het lichaam te gebruiken om iedereen te laten denken dat het zijn broer is en hoopt zo een miljoen dollar te incasseren. Een bizarre reeks gebeurtenissen volgt, waarbij het nog maar de vraag is of iedereen echt gelooft in het plotselinge opduiken van de dode broer en de goede bedoelingen van Paul. Niet alleen wil Paul iedereen eerst laten geloven dat zijn broer na jaren afwezigheid weer terug is in het koude Alaska; ook moet hij er iedereen van zien te overtuigen dat enkele dagen later Raymond bij een ongeluk om het leven is gekomen. Een moeilijke klus, zeker als twee criminelen het door hun gedumpte lichaam opeens weer nodig hebben en erachter komen dat Paul ermee vandoor is gegaan.

The Big White is geen standaardkomedie. Niet alleen vanwege het bizarre verhaal in het ijskoude Alaska, maar ook vanwege de soms gitzwarte humor. En alhoewel er veel oog is voor detail (de bleke stadsjongen van de verzekeringsmaatschappij in zijn totaal onpraktische Volkswagen Golf) zitten er ook flinke gaten in het verhaal en is de humor soms te grof en plat tegelijk. Het grappig bedoelde taalgebruik van Pauls vrouw, Margaret, die volgens haarzelf Gilles-de-la-Tourette zou hebben, mist zijn doel en is schromelijk overdreven. Haar rol, misschien het beste aan te duiden als psychisch labiel aanhangsel, lijkt geen deel uit te maken van de rest van het verhaal en stoort soms de rest van het verhaal. Ook mist de film op sommige momenten behoorlijk wat vaart. Aan de ene kant past dit perfect in het beeld van de beklemmende kou in Alaska, maar aan de andere kant is het soms moeilijk om je volledige aandacht bij de film te houden. Gelukkig wordt er ook veel gecompenseerd: zoals al eerder gezegd geven de beelden prachtig de sfeer van het koude Alaska weer; ook weet Robin Williams een overtuigende rol neer te zetten als de geniepige en wanhopige Paul. Ook de rol van Ted Watters (Giovanni Ribisi) levert een positief aandeel in The Big White. Woody Harrelson speelt een aardige rol, als is zijn aandeel tamelijk beperkt.

Releasemaatschappij RCV heeft ons wederom weten te trakteren op een DVD met goede beeld- en geluidskwaliteit. Een absolute must bij deze film, want zowel de mooie beelden van het leven in Alska als de prachtige soundtrack komen vol tot hun recht. Maar, zoals we ook gewend zijn van dit bedrijf, is de DVD weer uitermate teleurstellend. De DVD van The Big White bevat geen enkel bonusmateriaal en is niet eens voorzien van een keuzemenu. Alsof je naar een kwalitief goede videoband zit te kijken; een gemiste kans.

The Big White is een behoorlijk onderhoudende film. Niet alleen vanwege de originele verhaallijn, de soms harde humor en de prachtige sfeer, maar ook vanwege het goede acteerwerk van Robin Williams. Op de DVD zul je niets dan de film aantreffen, wat voor veel mensen een reden zal zijn om af te wachten tot een wellicht wat volledigere release. De film verdient vier sterren, maar vanwege de karige uitgave krijgt de DVD er in totaal maar drie.

Label: RCV Releasedatum: 18 april 2006 Kijkwijzer: