Boek: Augusta Verburg - Harde Klappen

Bart is veertien jaar oud. Zijn zusje, Brenda, is dertien. Het gezin leeft langs elkaar heen. De zomervakantie is net begonnen en Bart hangt wat rond met vrienden. Foute vrienden. Het blijkt dat Bart op regelmatige basis gestolen brommers had omgekat. Nu werd hij gevraagd mee te werken om auto’s te stelen. Nee, dat is niet crimineel. Ze zouden die auto’s immers niet zelf stelen. Dat zou iemand anders doen. Iemand die ze niet kennen. Die hen ook niet kent. Kan niet fout gaan!

Dan komt Bart erachter waarom zijn zusje voorgetrokken wordt thuis. Hij is er helemaal kapot van. Afleiding zoekend bij een vriend wordt hem een lijntje coke aangeboden. Eén lijntje is niet erg joh! Eén lijntje en je ziet alles zoveel duidelijker! Van één enkel lijntje raak je heus niet verslaafd hoor! Op de harde manier komt Bart er achter dat dat niet helemaal de waarheid is…

Augusta Verburg heeft al een aantal kinderboeken op haar naam staan, zoals “Peutertje Pech” en “Bananenvla met Kruimels”. Met de serie “Truth or Dare”, waarvan dit het tweede deel is, is ze naar een iets oudere doelgroep geschoven. Het eerste deel, “Maaikes Keuze” wordt aanbevolen voor kinderen vanaf 11 jaar en dit boek is geschikt voor kinderen vanaf 14 jaar.

Augusta heeft een schrijfstijl van korte zinnen. In het begin is dat misschien even wennen – voor mij in ieder geval wel – maar het leest wel lekker makkelijk. Niet onbelangrijk, natuurlijk, als je ervan uitgaat dat het om een jeugdboek gaat!

Op haar website, www.augustaverburg.nl , kan van ieder boek één hoofdstuk worden gelezen en kunnen de lezers zelf hun recensies over de boeken schrijven.

Ik vond het een aangrijpend boek. Meteen werd ik gegrepen door het karakter van Bart, de eigenwijze puber die zich afzet tegen zijn ouders, leraren en de rest van de wereld. Die door zijn naďviteit wordt ingepalmd door zijn vrienden en zo wordt overgehaald mee te helpen auto’s te stelen. Zijn innerlijke strijd om dat eerste lijntje cocaďne was ook zo herkenbaar. Nou ja, voor mij waren het sigaretten – gelukkig – maar toch.

Ook andere dingen waren zo overtuigend geschreven. Zijn oude vriendengroep liet hem vallen en anderen wilden hem wel opvangen, maar daar zet hij zich tegen af. Dat waren immers de “losers” en daar zou je niet dood bij gevonden willen worden. Toch? Maar alleen is ook maar alleen en sja, zij boden wel een mogelijkheid om weer met zijn zusje te kunnen praten.

Dit klinkt een beetje verwarrend, ben ik bang. Toch kan ik niet echt veel duidelijker worden zonder meteen het hele verhaal te verpesten. Ik kan alleen maar aanraden: lees het boekje.

Op de eerste pagina schreef ik dat het boekje niet eens zo slecht zou staan op de boekenlijst Nederlands. Hou me ten goede: het is al heel wat jaren geleden dat ik examen heb gedaan. Mijn leraar Nederlands gaf ons toen alle vrijheid: als je kon verdedigen waarom jij vond dat een bepaald boek “literatuur” was, dan mocht dat boek op je literatuurlijst staan. Ik kan me de punten die hij op had gegeven waaraan “literatuur” moest voldoen niet meer precies herinneren, maar ik ben ervan overtuigd dat ik hem zou kunnen overtuigen. Een boek van 160 pagina’s op je eindlijst – dat is toch een droom?

Boekinfo
Titel: Harde Klappen – Truth or Dare deel 2
Auteur: Augusta Verburg