Boek: Suzanne Schlosberg - Hopeloos single...

Hopeloos single
Hopeloos single: het verhaal van 1001 nachten zonder seks. De titel vertelt het al, de hoofdrolspeelster moet het al een lange tijd zonder dit genot stellen. Om precies te zijn 1.358 dagen. Het verhaal begint in het verre Russische plaatsje Provideniya, in the middle of nowhere. Hier strijkt hoofdrolspeelster Suzanne Schlosberg neer in het kader van haar 1000 nachten zonder seksjubileum. Het verhaal brengt de lezer naar bruiloften, waar Schlosberg steevast de avond aan de tafel voor vrijgezellen doorbrengt. Telkens weer vraagt ze zichzelf af waarom ze nou nog single is. "Kijk ik als Freddy Krueger? Kleed ik me als Barbara Bush?"

De lijst van Schlosbergs vriendjes wordt uitgebreid besproken. Eerst was de post-universiteitsverhouding op lange termijn die aardig maar saai was. Deze relatie werd vervolgd met Alec, een politieagent die Schlosberg op een fietsreis van zeven weken van Los Angeles naar Orlando ontmoette. De relatie met deze 'Alec Cop' strandt wegens de negatieve gedachtegang van Alec over het huwelijk. De zoektocht naar een man gaat verder, zowel op de gebruikelijke als iets minder gebruikelijke routes. Hierbij komt ze terecht op de website Match.com, waar ze voor een kleine maandelijkse prijs deze zoektocht kan vervolgen.

Terug naar Provideniya, de plaats waar het verhaal ook is begonnen. De plaats waar ze nu al een paar dagen op het vliegveld vastzit wegens de storm. Hier wordt het Schlosberg langzaam maar zeker duidelijk waarom ze nog steeds vrijgezel is. Allereerst is daar de ellendig lange lijst van beroerde dates tijdens de seksloze periode. Schlosberg blijkt bijzonder kritisch en neemt niet genoegen met de 'heel misschien wordt het wel wat-Jacob'. Met zo'n iemand wil ze de periode zonder seks niet afsluiten en hierbij komt ze tot een belangrijke conclusie. Heeft de periode van onthouding wel met seks alleen te maken? Of heeft Schlosberg inmiddels een 'hechte band' met de seksloze periode? Ze neemt in ieder geval een wijs besluit, en zal de afgelopen periode beëindigen door deze domweg te negeren. Een wijs besluit, aangezien ze hierdoor weer sinds jaren echt naar de toekomst kan en durft te kijken.

Na het boek te hebben gelezen, betrapte ik mezelf erop het met veel plezier te hebben gelezen. Hoewel ik geen fan ben van verhalen over single zijn (vind het persoonlijk echt een vrouwenonderwerp) is het verhaal me honderd procent meegevallen. Het leest lekker weg, staat bol van de interessante gesprekken tussen hoofdpersoon en andere personen en is zelfs voor een man als ik herkenbaar. De lijn in het verhaal is goed te volgen en is volkomen logisch.

Hoewel het boek mij zeer heeft geboeid, moet ik de toekomstige lezers toch een belangrijke tip meegeven. Het verhaal kan wat eentonig overkomen, wat het soms ook wel een beetje is. Het kan voorkomen dat je na de zoveelste teleurstelling van de hoofdrolspeelster zelf over haar seksleven jezelf afvraagt waar je in hemelsnaam aan begonnen bent. Blijf vooral doorlezen, voor de vrouwen onder ons zal dat geen probleem zijn. Wat de mannen betreft: probeer het boek eens. De verwachtingen zullen misschien niet al te positief zijn, de conclusie zal dit wel zijn.