Game: Firefighter F.D. 18

Na een paar minuten spelen raakte ik al iets verveeld. Er zit weinig variatie in het spel, brandje blussen, lopen, poppetje redden, brandje blussen, lopen, poppetje redden etc etc. Hier en daar krijg je een voorwerp op je kop, of ontploft er een auto recht in je gezicht. Het spel was ook niet echt moeilijk, en kan volgens verschillende bronnen zelfs binnen tien uur uitgespeeld worden. Het spel heeft ook een gruwelijke low budget gameplay. Het is het type spel wat men acht jaar geleden in de winkels had liggen. Echter is het grafisch natuurlijk wel een stuk beter. Maar ook grafisch gezien zou het 3 jaar geleden misschien een uitblinker zijn, maar met de hedendaagse techniek had dat ook wel iets beter gekund. Een typisch voorbeeld is wanneer je een item aan stukken slaat. Sla je er 3 keer op dan is het nog volledig in tact, bij de vierde klap ligt het item redelijk vol met deuken, vervolgens gebeurt er weer 3 klappen niks, en bij de vierde klap is het item verdwenen.

Het genre van het spel is mijn inziens ook niet echt geweldig populair. Er bestaan maar enkele brandweer spelen, en het mag wel duidelijk zijn waarom er geen honderden van dergelijke spellen bestaan.

De movies die je gedurende het spel te zien krijgt zijn wel aardig gelukt. Deze zijn grafisch aardig van deze tijd. Ze hadden daarbij echter wel wat rustiger aan mogen doen met tv scanlines en artificial storingen in beeldopnamen, want ik geloof dat elk storingseffect wel een keer gebruikt wordt. Vaak was het zelfs zo heftig dat ik dacht dat mijn Playstation 2 aan het doorbranden was.

Kort samengevat. Dit spel is niet aan mij besteed. Het geeft een amateuristisch low budget smaak in mijn mond. Misschien is het leuk voor brandweer liefhebbers, maar het is zeker geen aanrader voor die-hard 3d gamers. Als je het genre brandweer weg laat is het niets anders als een saaie eenvoudige 3d shooter die continue hetzelfde is.

Firefighter F.D. 18
PluspuntenMinpunten
  • Mooie intro movies en scenes