Game: Firefighter F.D. 18

Het spel is eigenlijk een soort 3d shooter. Echter deze keer ben je niet gewapend, maar slechts in het bezit van een brandweeruitrusting. De besturing van het karakter Dean is redelijk. Soms is het wat vervelend als de camera niet op tijd mee beweegt, zodat je wel eens per ongeluk de hoek om gaat en 5 seconden later zie je pas dat je in het vuur staat. De brandweerslang is het “wapen” wat je het meest gebruikt. De besturing van deze slang is tegenstrijdig met de bewegingen van Dean. Als je omhoog wilt blussen dan moet je ook de omhoog button gebruiken, terwijl de omlaag button in mijn ogen wat logischer was geweest. Ik kon hier ook niet aan wennen, het is vergelijkbaar met de optie invert mouse, die in veel 3d spellen in te stellen is. Met die optie aan, moet je in spiegelbeeld sturen. Sommige mensen vinden het wel prettiger, maar als je het niet gewend bent, kan het behoorlijk vervelend zijn.

Tijdens het redden van levens gedurende het spel, kom je vaak situaties tegen die wat amateuristisch overkomen. Je kan namelijk niet zomaar elk brandje blussen, je wordt als het ware gedwongen om een bepaald pad te volgen. Je wordt ook vaak verrast door vallend puin en andere voorwerpen. Deze kan je absoluut niet ontwijken, sterker nog, je ziet ze niet eens aankomen, en het gaat wel ten kosten van je gezondheid als je een ventilatieschacht van 18 meter op je kop krijgt.

Waar rook is, is vuur. Dat wil dus zeggen dat je vaak geen hand voor ogen ziet. Soms kom je dan op plekken waar een stuk puin ligt. Op de een of andere manier kan je daar niet overheen lopen, ook al zijn de brokken maar 5cm hoog. Dit is af en toe slecht te zien, omdat de vloer dezelfde kleur heeft als het puin. Wanneer je in een gebouw bent, zie je vaak geen hand voor ogen. Je hebt dan de mogelijkheid om te bukken, en onder de rook door te kijken. Dit is erg realistisch natuurlijk, maar ook erg vervelend. Het is namelijk onmogelijk om te blussen tijdens het bukken. Je moet dus uitkijken dat je niet te ver loopt, en vervolgens zelf in de fik vliegt.