DVD: Het beste van Farce Majeure

Jan Fillekers, nog altijd actief als tekstschrijver voor onder andere de Nationale Nieuwsquiz, was bereid om een aantal vragen over Farce Majeure te beantwoorden.

FOK!: Hoe zijn jullie met Farce Majeure begonnen, en hoe hebben jullie elkaar ontmoet? Ik begreep dat jullie in feite door de NCRV bij elkaar zijn gezocht, maar kenden jullie elkaar al voor die tijd?

JF: Voor wij met het programma begonnen kenden alleen Fred Benavente en Alexander Pola elkaar (de oudsten dus).

FOK!: Waar haalden jullie de onderwerpen voor de liedjes vandaan? Schreven jullie eerst de teksten en daarna de muziek, of andersom? Werd alles alleen live opgenomen of werd er ook geplaybackt?

JF: Hoe we aan de onderwerpen kwamen? Kranten lezen, tv kijken. We lazen dagelijks alle landelijke dagbladen. Als een onderwerp ons de moeite waard leek brainstormden we in welke vorm we er iets van konden maken. Daarna schreven Alexander Pola of ik de tekst die we weer in de groep gooiden. Ook bij de uiteindelijke opname werden er nog steeds dingen gewijzigd. Wat de liedjes betreft, eerst schreven Alexander Pola of ik de tekst die daarna naar Harry Bannink ging om er muziek bij te componeren. Daarna zongen we het liedje in een geluidsstudio. Vervolgens werd het met de camera opgenomen. Dat was dus playback. Vanwege de vele beeldwisselingen kon dat niet anders dan playback. Alleen het lied 'Dat is uit het leven gegrepen' dat we in straten en op pleinen met publiek zongen was live.

FOK!: Waren jullie, de tijd van toen in aanmerking genomen, erg gewaagd bezig?

JF: Waren we gezien de tijd erg gewaagd bezig? Op enkele uitzonderingen na: nee. De linkse pers in Nederland vond ons te mild. Maar toen we eens werden ingezonden naar het Gouden Roosfestival in Montreux verklaarden buitenlandse
journalisten dat een aantal van onze nummers in hun land echt niet uitgezonden kon worden.

FOK!: Heeft de kwestie Rabbani voor jullie zelf nog gevolgen gehad? Hebben jullie je programma moeten aanpassen of beperken? Zouden jullie op dit moment nog een liedje als 'Kiele Kiele Koeweit' maken, of is de situatie daar nu te explosief voor?

JF: De kwestie Rabbani heeft alleen tot gevolg gehad dat het liedje een tophit werd. Geen schadelijke gevolgen derhalve. Een liedje als 'Kiele kiele Koeweit' zou nu ook nog te maken zijn.

FOK!: Vinden jullie dat het huidige televisiecabaret kritisch en actueel genoeg
is, in vergelijking met jullie vroeger? Zou de formule van Farce Majeure (eventueel in een nieuw jasje) nu ook nog scoren?

JF: Het huidige televisiecabaret bestaat uit Kopspijkers. (Dit was het Nieuws is geen echt satirisch programma.) Aan de ene kant is het scherper dan wij waren, aan de andere kant vlakker. Kopspijkers richt zich vooral op uiterlijkheden van ministers enz. (de imitaties), op de echte inhoud van de onderwerpen wordt nauwelijks ingegaan.
De formule van Farce Majeure zou nu ook nog wel werken. Het hangt er vooral vanaf wie het zouden maken. Wij hadden een soort personalityshow met een personality van vijf personen, die (ook lichamelijk ) sterk uiteen liepen.
Eén van de redenen van ons succes was dat we de straat opgingen en ons tussen de mensen begaven. En dat niet alleen bij Dat is uit het leven
gegrepen, maar ook bij andere liedjes en scènes was het stadsbeeld vaak ons decor.