Boek: Verweggistan - Gayle Forman

Een krimpende wereld, dat is de ondertitel van Verweggistan. Gayle Forman geeft ermee aan dat de wereld steeds verder globaliseert, eigenlijk steeds meer een eenheidsworst wordt. Afgelegen plekken zijn er bijna niet meer, informatie is nooit ver weg (in de kleinste plaatsjes is tegenwoordig wel een internetcafé) en mensen komen steeds meer te weten over andere mensen.

Gayle en haar man Nick, nog maar kort getrouwd en het leven in een klein appartement in New York zat, ondernemen een wereldreis. Samen, maar ook vaak apart. Beiden moeten nog wennen aan het getrouwd zijn en hun relatie komt flink onder druk te staan tijdens de reis. Ze ondernemen daardoor ook nogal wat activiteiten op eigen houtje. In Verweggistan lees je dan ook voornamelijk de belevenissen van Gayle.

Bij de Fakaleiti op Tonga, een soort travestieten, met een heel eigen cultuur en gewoonten. In China, waar ze de nogal gestoorde 'doctor' Bi helpt om een boek te schrijven in het Engels; doctor Bi is vooral geïnteresseerd in scheldwoorden. Gayle bezoekt ook Bollywood, de filmindustrie in India, waar ze een rolletje krijgt in een film en zich verdiept in de mensen die leven aan de rand van de Indiase filmwereld.

Gayle Forman

In Zuid-Afrika bezoekt ze de Lemba, een Afrikaanse stam waarvan is aangetoond dat ze een van de verloren stammen van Judea zijn. Zwarte joden dus, die als gevolg daarvan door niemand geaccepteerd worden. In Tanzania is een bloeiende rapcultuur, gevormd door jongeren die voornamelijk maatschappijkritische teksten zingen. Hoewel hun muziek veel succes heeft, worden de rappers er niet rijk van. Ook hier heerst de graaicultuur...

Gayle reist naar Kazachstan, waar hele troepen jongeren de boeken van Tolkien naspelen, helemaal in de Ban van de Ring, nu die boeken officieel toegestaan zijn daar.

En tot slot reist ze naar Amsterdam, waar ze vroeger al eens gewoond heeft. In de rosse buurt valt het haar op dat er nauwelijks meer Nederlandse hoeren achter de ramen zitten, in tegenstelling tot vroeger. Gayle wil weten waarom en zoekt contact met enkelen van hen.

Door al deze verschillende lokaties is Verweggistan niet echt een samenhangend geheel. De verbindingen tussen de verschillende delen van het boek bestaan voornamelijk uit een beschrijving van de reis tussen de plaatsen die Gayle en Nick bezoeken. Maar het thema van de globalisering komt wel duidelijk terug door het hele boek heen. In alle delen van de wereld die Gayle bezoekt is er het zich bewust zijn van andere culturen. Bollywood is beïnvloed door Hollywood, de Tanzaniaanse rapcultuur is ontstaan naar voorbeeld van de Amerikaanse rap. De Wallen worden overspoeld door vrouwen uit landen die tegenwoordig deel uitmaken van de Europese Unie, die bovendien beschermd worden door een heuse vakbond nu de prostitutie gelegaliseerd is.

Misschien lijkt het nu of Verweggistan een vreselijk saai en serieus boek is. Serieus is het wel, het zijn geen alledaagse onderwerpen die aangesneden worden, maar saai geenszins. Gayle Forman beschrijft de soms merkwaardige situaties waarin ze belandt met veel humor; bovendien schrijft ze erg beeldend, zodat je de situaties die ze schetst levendig voor je ziet. Kortom, een ongewoon maar zeker boeiend reisverslag.

En gelukkig komt het ook nog allemaal goed tussen haar en Nick.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff B.V. ISBN: 9024548683 Pagina's: 285