Boek: Drijfzand en Stille blik

Drijfzand is alweer het vijftiende boek over Alan Banks, de eigenzinnige maar vooral menselijke inspecteur van politie, gestationeerd in Eastvale, een stadje in Yorkshire. Ter gelegenheid van het vijftiende boek is het eerste deel, Stille blik, uit 1987, opnieuw uitgegeven.

Stille blik

Een gluurder jaagt de vrouwen in Eastvale schrik aan; twee lijmsnuivende tieners plegen inbraken en roofovervallen; een oude vrouw wordt dood in haar huis gevonden, is ze vermoord of was het een ongelukkige val?

Inspecteur Alan Banks, onlangs vanuit Londen naar de Yorkshire Dales verhuisd om de stress van het stadsleven te ontlopen, onderzoekt deze zaken. Hij krijgt ook nog te maken met de plaatselijke feministen, die hem op zijn huid zitten vanwege de gluurder en met de aantrekkelijke jonge psychologe Jenny Fuller, die de politie helpt een daderprofiel op te stellen.

Terwijl de spanning stijgt, raken zowel Jenny als Banks' vrouw Sandra steeds meer betrokken bij de zaak. Alle zaken worden met elkaar verweven tot het verhaal een spannende en onverwachte climax bereikt.

Drijfzand

Terwijl hij nog bijkomt van de brand die hem zijn huis, en bijna zijn leven heeft gekost, krijgt inspecteur Alan Banks een boodschap van zijn jongere broer Roy, via de voicemail. Roy vraagt hem dringend terug te bellen, omdat het om een zaak van leven of dood - zíjn leven of dood - kan gaan. Banks is bezorgd omdat Roy al eens betrokken is geweest bij enkele duistere zakenaffaires en reist naar Londen om zijn broer op te zoeken. Roys huis is leeg, maar niet afgesloten en Banks gaat op zoek naar aanwijzingen. Roys computer is verdwenen, maar hij vindt wel een USB-stick en Roys mobieltje.

Een buurman vertelt hem dat Roy de avond ervoor in een auto is gestapt met twee mannen, en nadat Banks op Roys mobieltje een foto ontvangt waarop Roy bewusteloos in een stoel lijkt te hangen, vreest hij dat zijn broer slachtoffer is geworden van een ontvoering.

Ondertussen in Eastvale onderzoekt Inspecteur Annie Cabot, Banks' collega en voormalige minnares, de dood van Jennifer Clewes. Deze 27-jarige Londense vrouw is doodgeschoten langs de kant van een landweggetje, in haar eigen auto. Er is maar één aanwijzing: in haar spijkerbroek zit een papiertje met het adres van Alans afgebrande woning… Daar blijkt ingebroken te zijn. Annie probeert uit te vinden wie Jennifer heeft gedood, en of er een verband is met de moord op een andere jonge vrouw enige tijd eerder. Ze is razend benieuwd naar Banks' connectie met Jennifer, maar Banks is nergens te vinden.

Drijfzand geeft de lezer een kijkje in het privéleven van Alan Banks, doordat hij gedwongen wordt zich in zijn broer te verdiepen. De verschillende verhaallijnen, kunstig gemengd met geruchten over internationale wapensmokkel, en wantoestanden in een vrouwenkliniek, laten zien hoe Banks' carrière hem heeft vervreemd van zijn familie.

Peter Robinson

De boeken over Banks lees je in één adem uit. Ze zijn spannend en vooral leuk, omdat Banks niet altijd geneigd is zich aan de voorgeschreven procedures te houden en op zijn eigen wijze te werk gaat. Grappig is dat hij daardoor ook zijn collega’s inspireert tot een wat onorthodoxere werkwijze. Robinson weet de personages, van wie velen in elk boek weer terugkomen, goed te treffen. Hoewel je elk boek afzonderlijk kunt lezen, wordt er wel teruggegrepen op gebeurtenissen uit vorige delen. Heel knap is de manier waarop Robinson de verhaallijnen, die in het begin niets met elkaar te maken lijken te hebben, weet te verweven. Langzamerhand begin je de verbanden tussen de gebeurtenissen te zien en toch is het einde van elk boek beslist niet voorspelbaar. Ik heb me voorgenomen om ook de andere boeken over Banks te gaan lezen. Als ze allemaal zijn zoals deze twee kan me dat nog menig spannend leesuurtje opleveren!

Stille blik
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers ISBN: 90-229-8957-7 Pagina's: 299

Drijfzand