Game Review: Advance Wars 2

Stukje Historie
Voor de mensen die nog nooit van de game gehoord hebben zal ik beginnen met een korte uitleg. Advance Wars is een turn based war game. Dat wil zeggen, dat je iedere keer 1 beurt hebt om je troepen te verplaatsen. Zodra je klaar bent, zal de tegenstander zijn troepen gaan verplaatsen. In deel één moest je het opnemen tegen General Sturm, de leider van de slechteriken. Nu is hij terug met een sterker leger om nogmaals de strijd met jou aan te gaan. Dit avelles speelt zich af in War World, een plek waar oorlog de normaalste zaak van de wereld is.

Hoe, Wat, Waar en Waarom
Zodra je Advance Wars opstart, zijn er verschillende spelopties die je kunt kiezen. Dit zijn Campaign, Versus, Design Room, Link, Battle Maps, War Room.

Als je Campaign kiest zul je beginnen met een intro verhaaltje, om vervolgens te beginnen met een tutorial, die je precies uit legt hoe alles in zijn werk gaat. Zodra de tutorial achter de rug is zal het echte verhaal van start gaan. Tijdens het spel kun je verschillende CO's (een officier die de leiding heeft over je troepen) kiezen. Iedere CO heeft verschillende plus- & minpunten. Het is aan jou om te kiezen welke CO je gebruikt om een bepaalde strategie uit te voeren.

De speloptie Versus is een leuke optie om met vrienden te spelen die geen beschikking over een Game Boy Advance hebben. Je kunt in deze optie namelijk tot een maximum van vier spelers spelen. Iedere speler kiest een CO om vervolgens de strijd met elkaar aan te gaan. Zodra jouw beurt voorbij is geef je de Game Boy aan de volgende speler en die zal zijn keuzes maken. Je kunt ook, als je dat wilt, in teams spelen of 1 tegen 3.

De naam Design Room spreekt voor zich lijkt me. Met deze optie kun je eigen terreinen in elkaar zetten, die je vervolgens weer kunt gebruiken in de Versus en Link mode. Ook kun je deze mappen ruilen met mensen die het spel ook bezitten, en graag met jouw mappen willen spelen.

Link je Game Boy Advance aan die van een ander, en je kunt tegen elkaar spelen. Binnen deze optie heb je de keuze voor drie andere opties, Single Pak, Multi-Pak en Trade Maps. Met Single Pak moet je beschikken over één exemplaar van Advance Wars en meerdere Game Boys. Iedereen die gekoppeld is aan het linksnoer kan dan mee spelen met het spel. Bij Multi-Pak moet wel iedereen een exemplaar van het spel hebben. Voordeel van deze optie ten opzichte van Single Pak is dat je nu de keuze hebt uit meer maps en je de regels mag veranderen. Dan is er nog de optie Trade Maps waarbij je de maps, die jij gemaakt hebt, kunt ruilen, met een ander die beschikt over een exemplaar van het spel.

Bij Battle Maps kun je de punten die je verdient met Campaign en War Room uitgeven in de winkel van Hachi (de winkelbaas), om bijvoorbeeld nieuwe maps aan te schaffen of de kleuren van bepaalde CO's te veranderen. In de War Room kun je dus punten verdienen voor de winkel van Hachi of jezelf vereeuwigen in de ranglijsten.