CD: Madvillain - Madvillainy

Misschien dat Madlib en MF Doom bij het grote publiek nog onbekend zijn, maar de echte hiphopliefhebber kent ongetwijfeld de fantastische albums die beide heren onder verschillende pseudoniemen hebben uitgebracht.

MF Doom is bij de controversiële groep KMD begonnen onder zijn eerste alias, Zev Love X. KMD werd door conservatieve Republikeinen gezien als militante oproerkraaiers en ze werden doelbewust geboycot. Na de dood van bandlid DJ Sub-Roc trok Daniel zich terug om zijn verdriet te verwerken. Na vijf jaar keerde hij terug onder zijn tweede pseudoniem MF Doom. Met een masker op om zijn identiteit te verbergen begon hij op te treden in een aantal dichterscafé’s. In 1999 verscheen het album “Operation: Doomsday” en één ding werd duidelijk; Daniel Dumile was terug! Na een aantal albums uitgebracht te hebben in de serie “Special Herbs” kwam hij vorig jaar met twee briljante albums op de proppen. Eerst als King Geedorah met “Take Me To Your Leader” en niet veel later bracht hij onder zijn vierde alias, Viktor Vaughn, “Vaudeville Villain” uit. Beide albums werden door critici de hemel in geprezen en opeens was hij de grootste ster van de underground.

doomsdayGeedorah

Madlib is een muzikale duizendpoot. Hij begon zijn carričre bij “Lootpack”, een kwartet dat in Los Angeles en omgeving een goede reputatie opbouwde, maar pas in 1999 echt doorbrak met hun album “Soundpieces: Da Antidote!”. Samen met Peanut Putter Wolf bouwde hij het label “Stones Throw Records” uit tot een toonaangevend label. Onder zijn pseudoniem “Quasimoto” bracht hij in 2000 het fantastische album “The Unseen” uit en ineens was ook hij ook een grote meneer. Tijd om te genieten van zijn succes nam hij niet. Onder Yesterdays New Quintet bracht hij een aantal jazz-albums uit, waarop hij ieder instrument zelf bespeelde. In 2003 bracht hij nog twee albums uit. Ten eerste “Shades Of Blue”, een jazz-album waar Madlib zijn interpretaties geeft van een aantal tracks die zijn verschenen op het legendarische “Blue Note”. Tot slot leverde de samenwerking met Slum Village lid JayDee het album “Champion Sound” op. Beide albums kregen lovende kritieken en daarom werd er ook reikhalzend uitgekeken naar de samenwerking tussen deze beide grootheden.

ShadesOfBlueUnseen