CD Review: Eros Ramazzotti - 9

De kleine Ramazzotti wordt op 28 oktober 1963 geboren in een buitenwijk van Rome. Zoals dat hoort groeit hij op in 'armoedige omstandigheden', maar de liefde voor de muziek zit er al snel in. Afleiding en expressiemogelijkheden zijn in die tijd en op die plaats moeilijk te vinden, vandaar dat hij zich richt op zijn muzikale ontplooiing. Hij leert al snel drums, gitaar en piano te bespelen.

Zijn vader vindt dan dat hij zijn geluk maar op het conservatorium moet beproeven, maar voor het eindexamen slaagt hij niet. Hoewel hij in 1981 niet de 'Voci Nove di Castrocare' wint, valt hij wel zo op dat hij zijn eerste platencontract in de wacht sleept. Drie jaar later is hij wel succesvol tijdens het fameuze San Remo-festival, waar hij met de song 'Terra Promessa' wint, een jaar later verschijnt zijn eerste album.

Vanaf 1990 volgt de grote doorbraak voor Ramazzotti. Zijn cd 'In Ogni Senso' verschijnt, gevolgd door een uiterst succesvolle wereldtournee. Zijn naam is definitief gevestigd. Aan het eind van het volgend jaar wordt de tour afgesloten met een wereldwijd uitgezonden optreden in Barcelona, waarvan een weerslag wordt uitgegeven met de live-cd 'Eros in Concert'. De Italiaan is dan definitief toegetreden tot de groten der aarde.

Hij speelt op grote festivals met Rod Stewart, Elton John, Joe Cocker (voor wie hij een nummer opneemt), Jimmy Page, Sheryl Crow en niet te vergeten Tina Turner. Ramazotti verkoop vele miljoenen platen over de hele wereld, ontvangt een MTV Music Award en diverse platina platen. Als hij in 1997 een uitverkocht Wembley volledig platspeelt is de jonge, Romeinse romanticus een volwassen top-act geworden. De wereld ligt aan Eros' voeten.