CD Review: Rasco & the Cali Agents - Hip Hop Classics Vol. 1

"Deze cd is een collage van de best hip hop momenten van twee van de meest gerespecteerde MC’s van de laatste 7 jaar", zo schrijft het persbericht. Ook de website geeft nogal hoog op over de kwaliteiten van Rasco. Dat belooft wat, ik review in ieder geval niet meteen de eerste de beste hip hop-cd! Let’s give it a try...

Na de intro komt het nummer Thin Line. Het begint in ieder geval goed, het doet me een beetje denken aan een nummer van NaS, waarover ik laatst nog een review geschreven heb. Track 3 is Major Leagues, een lekker nummer waarop Rasco samenwerkt met Defari en Dilated Peoples. De 45 King remix van Run the Line volgt; een heel relaxte beat met een rap die klinkt alsof er gefreestyled wordt... klinkt tof! Nummer 5 en 6 zijn de eerste tracks van de Cali Agents. Blood Brothaz vind ik niet echt een sterke track. Misschien komt dat ook wel, omdat ik me stoor aan de stem van één van de rappers... een raar schel geluid. Who Thinks the Style is Fresh daarentegen, vind ik wél weer helemaal goed. Er zit een lekker sampletje in die het geheel net wat 'smeuïger' maakt dan de vorige track. X Files, Hold Up & The Unassisted vind ik niet echt heel bijzonder. 't Is voor mij net iets té 'underground'. Pas nummer 14, Sophisticated Mic Pros kan me weer een beetje bekoren. Ook What Yall Wanna Do en Sunshine klinken wel lekker. Het zijn juist de liedjes waar wat meer melodie of geluid aan zitten die ik beter vind dan die echte basic beat-rap-tracks. De eerste cd wordt afgesloten met zeker één van de beste nummers: Gunz Still Hot (Remix).

Op naar ceedee twee! Ook deze begint natuurlijk weer met een intro, gevolgd door We Live This en What Yall Want van de Cali Agents. De start is wederom vrij aardig en ik hoop dat ze dit op deze cd kunnen vasthouden. Met Hey Love gaan ze in ieder geval goed verder, van mij mag de hele cd zo klinken. Met de Rob Swift Remix van The Unassisted gaan ze wat meer terug naar 'basic', maar nog steeds klinkt het niet slecht. Op This Is It Yall en Final Destination van de Cali Agents heb ik niets aan te merken. Ze zijn redelijk melodieus en ontstijgen het niveau van veel van de tracks op cd 1. Midnight Melodic en Whats That zijn tracks zoals ik ze graag wil horen. Ook met de nummers die volgen is helemaal niks mis. Ik begin in de sfeer te komen! Met m'n hoofd 'mee-bounzend' op de muziek skip ik door naar de Lord Finesse Remix van Run The Line. Klinkt goed! Deel 2 van dit album is in ieder geval naar mijn mening een stuk beter dan deel 1! De cd besluit met het goede nummer A View to Kill en een outro.

Ik besef dat deze review een beetje kort is, maar dat komt omdat ik geen expert ben op hip hop-gebied. Veel meer dan vertellen over hoe ik vind dat het dubbel-album klinkt, kan ik niet. Namen van mensen die hebben samengewerkt voor dit album zeggen me eigenlijk helemaal niets, Eminem's producer Mark King 45 uitgezonderd, dus daar kan ik ook niet echt iets boeiends over gaan vertellen.

Over het geheel gezien vond ik het een vrij aardige cd, al moet je volgens mij wel een doorgewinterde hip hopper zijn om deze cd écht goed te kunnen vinden. Cd 2 was naar mijn mening een stuk beter, maar dat kwam voornamelijk vanwege het eerder genoemde 'melodieuze' aspect. Als je meer een liefhebber van de echte 'basic underground'-stijl bent, zul je cd 1 waarschijnlijk beter vinden. Conclusie: niet echt mijn ding, maar zeker ook niet slecht. Voor de liefhebbers: een 7.

CD 1

01 Time Waits Intro
02 Thin Line