Call of Duty: Modern Warfare III

Een nieuw jaar, een nieuwe Call of Duty. En aangezien het afgelopen jaar de beurt was aan ontwikkelaar Infinity Ward, had ik verwacht dat ontwikkelaar Sledgehammer Games dit jaar voor zijn rekening zou nemen en een spinoff voor zijn rekening zou nemen. Echter, de halve wereld was verrast toen Modern Warfare III aangekondigd werd, een directe opvolger van dit jaar. Hierdoor heeft Activision het zichzelf wel moeilijk gemaakt, want hoe ga je een ontwikkeling van een nieuwe game in één jaar erdoorheen duwen.

De multiplayer beta die al een week of twee te spelen is, laat zien dat dit gewoonweg niet mogelijk is. Toen ik eindelijk had uitgevogeld hoe ik de demo uberhaubt startte, twijfelde ik eraan of ik wel in het juiste scherm zat. Nu je alles vanuit Call of Duty HQ moet starten, lijken de UI's sprekend op elkaar. Wat mij dan wel irriteerde is dat het Modern Warfare II logo groen is, en de UI ook groen, en het logo van Modern Warfare III rood is, en de UI blauw. Maar dat terzijde, MWIII heeft geen enkele moeite genomen om dit aan te passen.

In de open beta kun je aan de slag met de klassieke modi zoals Team Deathmatch en Domination, of in de Battlefield Lite modi Ground War, en de nieuwe modi Cutthroat. In deze modi speel je met drie teams van drie spelers tegen elkaar in een kleine map en het team dat overblijft, of de Overtime Flag weet te pakken, is de winnaar van de ronde. En als je drie rondes wint, dan heb je gewonnen. Op zich een leuke toevoeging en een snelle twist op Battle Royal en ik hoop dat er meer van dit soort vermakelijke modi komen.

Ander goed nieuws is, is dat de minimap weer terug is. Iedereen is weer te zien die niet met een demper aan het schieten is. Net zoals de 16 maps die straks bij launch ook beschikbaar gaan zijn. Rust, Skidrow, State en Favela zaten in de demo en die speelden zoals ik mij kan herinneren, maar ook niet meer dan dat. De maps zijn losstaand van elkaar nog steeds goed. Het concept van “je kan een kant opschieten, maar dan heb je ook altijd een blinde vlek waar je beschoten kan worden” is gewoon heel goed uitgewerkt in deze maps. Echter, ze zijn niet nieuw en ik mag toch wel verwachten dat ik bij launch van een deel tenminste een paar nieuwe multiplayer maps zitten.

Hier en daar zitten wel wat veranderingen in. De game voelt een tikkeltje sneller aan. Het lopen, het rennen, herladen en het gooien van equipment; er lijkt meer pit in te zitten. De Time To Kill lijkt daarentegen wat langzamer te zijn, dus de shootouts zijn wat langer. De auto-aim lijkt agressiever, of snappier. Het speelt allemaal wat lekkerder voor mijn gevoel, maar is dat omdat ik honderen uren in MWII heb zitten dat ik het voel, of is het dat ik het wil voelen?

Want het progressie systeem dit jaar is ook weer hetzelfde. Het is nog afwachten hoe MWIII het wil gaan doen met attachements dit jaar, maar ik verwacht er niet veel van. Het oude perk systeem is er nu uit en vervangen door kleding (handschoenen die betere grip geven zodat je minder recoil hebt, of juist weer extra ammo, schoenen die je extra snel laten lopen, of juist weer geen fall damage), maar onder aan de streep zijn het gewoon cosmetische hebbedingetjes waar Activision straks weer geld kan voor vragen voor skins die het oplevert.

Call of Duty Modern Warfare III multiplayer voelt tot nu toe aan als een Best Of-cd. We gooien wat succesnummers op een cd, tweaken her en der wat, gooien er een nostalgie sausje overheen en we vragen er de volledige prijs voor. Het is wachten tot 10 november om te kijken of en wat de veranderingen zijn in de Single Player en de aanpassingen in Warzone 2.0. Ik hoop dat daar de veranderingen in zitten die zorgen dat ik blijf spelen, want om weer honderden uren te spelen in een spel dat ik al jaren geleden gespeeld heb, daarvoor zijn er op dit moment teveel leuke andere games beschikbaar die wel een nieuwe ervaring geven.