Starfield

Starfield is de game waar veel gamers naar uitkijken de aankomende week. Maar ik denk dat de druk groter is bij Xbox en Bethesda op dit moment dan de verwachtingen bij ons als gamers. Afgelopen Gamescom werd aan de bezoekers getoond wat je eerste missie zal zijn als je de game opstart.

Iedereen in het publiek was dan ook verbaasd dat niemand anders dan Phill Spencer en Tom Howard de journalisten toespraken hoe goed de game is. Dat Phill, die nog niet eerder een gamescom bezocht heeft terwijl Xbox zowat de dienst uitmaakt in Keulen, iedereen uitlegde hoeveel Starfield betekent voor Xbox (en dus ook Microsoft), geeft mij aan dat dit bijna een "maak het of kraak het"-game gaat worden.

Dat moet ook wel. Xbox heeft zoveel first-party ontwikkelaars overgenomen de afgelopen tien jaar, dat daar aan de lopende band pareltjes van games uit zouden moeten rollen. Op de Halo’s en Gears na, zijn er weinig games die dezelfde status hebben. Grounded en As Dusk Falls zijn leuke games, maar zitten wel meer in het Indie gebied. Quantum Break, Crackdown 3, State of Decay en Killer Instinct liggen alweer ver achter ons.

Ik ben alleen bang dat Starfield dat bij launch nog niet zal zijn. Bethesda heeft niet bepaald een trackrecord van games uitbrengen die vanaf dag 1 lekker wegspelen. En dan ben ik vergefelijk over bugs, want als je ziet hoeveel er fout kan gaan in zo’n game, dan is het ook bijna niet te doen om deze bugvrij en zonder fouten af te leveren. En wij als gamers vinden toch wel weer een manier om iets te slopen.

Bethesda liet ons wel zien waarin zij goed in zijn, een opening van een game neerzetten die waarschijnlijk bij iedereen blijft hangen. In de Fallout-serie is dat altijd het openen van de bunker, en bij Starfield is dat de eerste keer dat je naar buiten gaat. In het begin worden de basics uitgelegd, je maakt je personage naar je eigen smaakje, je kiest je perks en voordeeltjes en je gaat de wijde wereld in. Dan pas zie je hoe groot de wereld is, en dat is dan alleen nog maar een planeet. Visueel is het een pareltje, maar her en der zag je toch nog wat framestutter.

Personages zijn altijd een ding geweest bij Bethesda en hoewel ze weer lekker stijfjes zijn, verwacht ik dat de dialogen weer topnotch zijn. Als de ontwikkelaars van Starfield ook een handje zijn geholpen door de ontwikkelaars van Doom, dan zal het qua gunplay ook wel goed komen.

En anders, wacht gerust meer dan een jaar totdat Bethesda zo beetje alle feedback van gamers verwerkt heeft en alles gefikst heeft. De game heeft toch geen multiplayer nog, dus je mist niks als je niet vanaf dag één al je tijd en moeite erin stopt.