Far Cry 4
Gelukkig is er nog iets nieuws te zien in Far Cry 4: co-op. Spelers kunnen een game binnenkomen en meehelpen. In dit geval staat er een soort van helikopter waarop je dan met z’n tweeën een fort binnendringt. Terwijl de een met het wapen aan de helikopter zich uitleeft gaat de ander het kamp verder in om goed huis te houden. Probleem erbij is dat het in een trailer er heel tof uitziet, maar zoals Far Cry 3-spelers weten is een stealthy aanpak veel beter. Want een Rambo-like aanval zorgt geheid voor alarm en de daarbijbehorende versterkingen. Meer tegenstanders dus, en daardoor is een fort lastiger over te nemen. Voordeel voor PlayStation-eigenaren: je kunt mensen de multiplayer cadeau doen zodat ze je mee kunnen helpen, zonder dat ze de game hebben gekocht.
Natuurlijk, Far Cry 4 ziet er spectaculair uit en fans van Far Cry 3 zullen er zeker blij van worden. Maar toch zit er een duiveltje op mijn schouder die zich langzamerhand afvraagt waar de vernieuwing blijft. Een gestoord genie als grote tegenstander, kampen overnemen op dezelfde kenmerkende manieren, dezelfde upgradesystemen, de natuur die een vijand op zichzelf is. We hebben het allemaal al vrij recentelijk gezien. Op de vraag of er ook iets gedaan wordt als hoogteziekte of een ander nieuwe element kwam er een “we kijken wat we kunnen doen met het gegeven dat we op hoogte spelen, maar nee, hoogteziekte hebben we er niet in”. Jammer, een wat lastige game zoals Far Cry 2 met ziekte en honger had misschien gezorgd voor meer verandering. Far Cry 4 komt 18 november uit op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.