Far Cry 4
Met Far Cry 3 werd de meest gestoorde tegenstander sinds tijden geïntroduceerd. Vaas was briljant en Ubisoft wil het nu eens dunnetjes overdoen met Pagan Min.
In Far Cry 4 ben jij Ajay Ghale, geboren en getogen in Kyrat, een regio in de Himalaya. Je komt terug naar je geboorteplaats om het as van je moeder te verstrooien in het gebergte. Nog voor je aangekomen bent is het al duidelijk dat er iets aan de hand is in het gebied. Een zelfgekroonde koning van het gebied, Pagan Min, is aan de macht en niet heel veel later zit je midden in een burgeroorlog. Pagan Min komt misschien vrij gay over in zijn manier van doen, maar in de intro gaat hij al helemaal los.
Jij komt aan met de bus bij een paspoortcontrole en de sfeer is vrij gespannen te noemen. Enkele passagiers doen wat lastig in de ogen van de soldaten en al snel barst er een kogelregen los. Totdat Pagan op het toneel verschijnt. De commandant van de soldaten wordt door hem doodgestoken omdat hij de bus niet stopte, maar beschoot. Oke, duidelijk een gevalletje niet mee sollen. Het opmerkelijke is dat Pagan Ajay blijkt te kennen. Daar gaan we vast meer van horen.
Grafisch doet Far Cry 4 heel erg aan Far Cry 3 denken. Niet dat het erg is, want dat spel zag er grafisch prima uit. Op next-gen ziet het er nog beter uit, met bomen en gras die zich door de wind laten meebewegen. De sfeer van de Himalaya zit er ook goed in door de Tibetaanse gebedsvlaggen die overal hangen, maar vooral vanwege de vergezichten naar hoge besneeuwde bergtoppen.
De hoogte speelt dit keer dan ook een belangrijkere rol in de gameplay. Er is gevaar van boven, of onder, door bijvoorbeeld arenden die je aanvallen en natuurlijk de grote kans te vallen bij smalle bergpaadjes. Door de hoogte ziet het er een stuk indrukwekkender uit dan in het vorige deel. Met de grapple-haak los je andere problemen op, zoals een pad dat opeens door instorting een stuk weggeslagen is. Je zult ook kunnen vliegen met een wingsuit, een oude bekende van Far Cry 3.
De gelijkenissen met Far Cry 3 houden hier niet op, sterker nog, Far Cry 4 lijkt er wel heel erg op. Ook hier zijn er wilde dieren waar je huiden en botten gebruikt om spullen te upgraden. Ook hier zijn voertuigen, zoals een tuktuk om jezelf te verplaatsen. En ja, ook hier moet je forten overnemen om dat gebied te beheersen. Het kenmerkende gameplayelement van bijna elke Ubisoft-game is niet weg te denken, zo blijkt. Om de vergelijking compleet te maken: je kunt wilde dieren gebruiken om je mee te helpen het fort over te nemen. In plaats van een tijger helpt er in de speelbare demo een olifant mee om soldaten weg te slingeren en een jeep weg te beuken.