Rising Generals

InnoGames is niet alleen bezig met Tribal Wars 2, maar ook met het net aangekondigde Rising Generals. Een andere setting en ook andere gameplay maakt deze game weer een andere strategiegame.

header

Rising Generals is een realtime strategiespel voor browsers, Android en iOS. Het is cross-platform, dus je speelt met iedereen in dezelfde gamewereld. Op een groot eiland, geschikt voor 40.000 spelers, begin je in een regio die weer verdeeld is in kleinere gebieden. Een gebied heeft jouw hoofdbasis, de rest is in te nemen om extra kampementen te plaatsen. Op die manier heb je meer fabrieken om tanks te maken, dus het heeft zeker voordeel zo snel mogelijk uit te breiden. Door allianties te sluiten om sterkere gebieden te verslaan blijft de oorlog spannend. Maar allianties kunnen ook gebroken worden, dus heb niet te veel vertrouwen in je teamgenoten.

Rising Generals

Dat realtime in Rising Generals moet je met een korrel zout nemen. De units zijn namelijk niet per stuk te besturen. Het spel lijkt nog het meest op Civilization meets Command & Conquer, maar dan zonder directe besturing van eenheden. De gameplay lijkt het meest op Civilization. Je kiest hoeveel eenheden van elk je nodig denkt te hebben om aan te vallen en dat gebeurt dan in 'realtime'. Je ziet het gevecht gebeuren, maar je kunt niet meer ingrijpen. Het voordeel is wel dat je dit spel eventjes kunt spelen; het betreft geen enorme voorbereidingen om een kamp aan te vallen. Prima voor die tussendoor-momenten dus.

Rising Generals

Er zijn zo'n twintig verschillende units te koop die elk weer te upgraden zijn. Moderne fabrieken die tanks maken kosten natuurlijk geld, maar ook de units zelf hebben een aanschafprijs, brandstofkosten en onderhoudskosten. Je hebt een tank dus niet zo maar in één keer afbetaald, ze blijven geld kosten. Het hoofdgebouw van je basis lijkt het meest op het mierennest uit XCOM: een flinke bunker met verschillende lagen. Je tegenstander kan een basis ook niet totaal vernietigen, het gaat om de andere gebieden om je heen die je moet veroveren en behouden. Je kunt je hoofdbasis dan ook inpakken en wegwezen als een regio totaal niet meer te houden is. Dan begin je opnieuw in een nieuwe regio om het nog eens te proberen.

Rising Generals

Tactiek is belangrijk, dus weten wat de vijand voor basis en eenheden heeft hoort daar ook bij. Spionnen zijn beschikbaar om te weten te komen hoe het gesteld is met de gebouwen. Deze stuur je dus op de basis af, maar eenmaal succesvol gebruikt weet je nog niets over de eenheden van je tegenstander. Een tweede spion kan de eenheden checken. Er zit een flinke cooldown op deze units, dus als je éénmaal hebt gespioneerd, dan duurt het even voordat je alles weet van je tegenstander. Ondertussen kan de vijand dus maatregelen treffen door zijn leger flink uit te breiden of zijn verdediging te verbeteren.

Rising Generals

Echte actievelingen hebben natuurlijk een voordeel, maar mocht je als diehard eens op vakantie gaan, dan heeft de ontwikkelaar een 'out of office'-knop toegevoegd. De precieze details zijn daar nog niet van bekend, want deze knop schreeuwt natuurlijk om uitbuiting en dat willen ze voorkomen. InnoGames is dus aan het kijken hoe deze moet werken en welke beperkingen erop zitten. Ben je een tijd niet actief zonder de knop te gebruiken, dan worden je outposts vanzelf wel veroverd, maar je basis blijft bestaan. Na een inactiviteit van bijvoorbeeld een maand wordt jouw hoofdkamp opgeslagen met alle upgrades en eenheden. Mocht je weer eens inloggen, dan begin je in een ander gebied, maar ben je niet al je voortgang kwijt.

Rising Generals is grafisch misschien geen echte hoogvlieger. Met tactisch bezig zijn, in militaire en diplomatieke zin, moet de game dat goed zien te maken. De kennismaking met de game was te kort om daar iets zinnigs over te zeggen, maar de mogelijkheden lijken er te zijn. Spionnen, het timen van aanvallen, maar ook allianties aangaan en natuurlijk na een tijdje juist iemand een mes in de rug steken: het zit erin. Dat Rising Generals cross-platform is, helpt zeker mee. Vooral omdat gevechten kort duren gaat het spel voor de "nog eventjes"-momenten of dat nu thuis is, of bijvoorbeeld in het OV. Het spel komt dit jaar uit voor browsers en apps voor Android en iOS.