Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV kwam in 2010 uit, maar werd na een paar maanden weer teruggetrokken. Nu is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn aangekondigd. Kan deze game zijn hachje nog redden?

Het komt niet vaak voor dat een game die al is uitgekomen, wordt teruggetrokken en helemaal opnieuw wordt gemaakt. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van de game. Ik heb Final Fantasy XIV gespeeld en ik kan je vertellen: dat was de enige logische stap die ze konden zetten. De game was belabberd. Je was alleen maar heen en weer aan het lopen, bleef steken achter elk klein randje (omdat je niet kon springen) en je kon per dag maar drie quests doen.

In 2010 werd Naoki Yoshida aangesteld als directeur om te proberen de game te redden. Hij gaf ons op de gamescom een eerste blik op deze nieuwe Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.

Een glimmende nieuwe wereld

Een nieuwe start
Wat doe je als je een bestaande game helemaal opnieuw moet opbouwen? Inderdaad. Met een schone lei beginnen. En er is geen betere Final Fantasy-manier om schoon te beginnen dan een Meteor neer te smijten. In A Realm Reborn is een meteoor neergestort, die het overgrote deel van de levende wezens heeft uitgeschakeld. De overlevenden hebben hun levens opnieuw moeten opbouwen en moeten nu zien te overleven. Een mooie manier om opnieuw te beginnen.

Mijn eerste gedachte? 'Man, dat ziet er mooi uit!' Grafisch is er in ieder geval het nodige verbeterd aan de game. De demonstratie die we kregen, liet zien hoe een personage door een bosrijk gebied liep. De schaduwen en lichtval zijn erg mooi. Ook werd getoond hoe je je personage van class laat wisselen. Dat kun je heel simpel doen door van wapen te veranderen. Op die manier krijg je toegang tot de abilities die bij die class horen.

De bekende Dragoon-class is ook weer aanwezig

Fanservice
Yoshida en zijn team zijn de fans van de serie niet vergeten. Natuurlijk komen Chocobos en Moogles weer terug, maar Yoshida heeft veel meer fanservice in de game gestopt. Wat dacht je van Gold Saucer, het pretpark uit Final Fantasy VII? Of Cid en zijn airships, die tot nu toe in elke Final Fantasy-game voorkomen? Ook zullen een hoop bekende summons hun opwachting maken in Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, zoals Ramuh, Odin en Garuda.

Een andere leuke toevoeging is het Limit Break-systeem zoals we het ook kennen uit Final Fantasy VII. Speel je samen met vrienden tegen een sterke vijand, dan kunnen alle personage speciale, extra sterke aanvallen inzetten. Hoe het precies in zijn werk gaat weten we nog niet, maar volgens Yoshida wordt een Limit Break een soort beloning om teamwork te bevorderen.

Te laat?
Als fan van de serie vind ik de aankondigingen die Yoshida maakte zeer interessant. Ik ga mijn best doen om het gefaalde Final Fantasy XIV te vergeten en met een frisse blik naar A Realm Reborn te blijven kijken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat me dat niet gaat lukken.

Het idee is goed. De gameplay klinkt goed. Grafisch ziet het er mooi uit. Maar in mijn achterhoofd blijft het idee spoken dat ze dat ook meteen goed hadden kunnen doen met Final Fantasy XIV. Vooral op basis van de reacties die uit de bètatests kwamen (inclusief de mijne). Ik blijf kijken, maar ik ben bang dat het voor Final Fantasy XIV al te laat is. De naam is voor mij in ieder geval al onlosmakelijk verbonden met het woord 'failure'.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn komt begin volgend jaar uit voor pc en PlayStation 3.