Bezuinigingen op onderwijs en wetenschap: ongewenst door iedereen, toch gerealiseerd
De overeenkomst tussen de coalitiepartijen en een aantal oppositiepartijen over de voorgenomen bezuinigingen op onderwijs en wetenschap heeft geleid tot scherpe kritiek uit bijna alle politieke en betrokken maatschappelijke hoeken. Hoewel de oorspronkelijke bezuinigingen van 2 miljard euro zijn teruggebracht naar 1,2 miljard euro, blijven veel betrokkenen de afgesproken maatregelen als schadelijk en kortzichtig beschouwen. De deal, tot stand gekomen met steun van het CDA, ChristenUnie, SGP en Ja21, is tekenend voor de visie van het kabinet op de rol van wetenschap en onderwijs in de samenleving en hoe CDA, ChristenUnie, SGP en Ja21 die helpen te realiseren.
Voor veel universiteiten en hogescholen komt het compromis als een bittere pil. De kortingen op onderzoeksbeurzen blijven overeind, waardoor een half miljard euro aan onderzoeksgeld verdwijnt. Dit leidt volgens critici niet alleen tot een directe vermindering van wetenschappelijke activiteit, maar ook tot een braindrain. Jan Stoop, universitair hoofddocent aan de Erasmus School of Economics, en zijn collega Sophie van der Zee voorzien een scenario waarin buitenlandse docenten afhaken en promovendi massaal naar het buitenland vertrekken. De internationale aard van wetenschappelijk onderzoek, waarin Engels als voertaal domineert, komt onder druk te staan door de voorkeur van het kabinet voor Nederlands als voertaal. Volgens Stoop getuigt deze aanpak van een ‘Nederland-eerst’-mentaliteit die de internationale concurrentiepositie van Nederland ernstig zal schaden.
De verenigde Universiteiten van Nederland spreken van een desastreus effect. Caspar van den Berg, voorzitter van deze koepel, wijst erop dat de maatschappelijke kosten van de bezuinigingen naar schatting vijf keer hoger zijn dan de beoogde besparing. Dit komt niet alleen doordat opleidingen en wetenschappelijke programma’s onder druk komen te staan, maar ook omdat de werkdruk voor de achterblijvende wetenschappers en docenten fors zal toenemen. Van den Berg wijst op de tegenstrijdigheid in het beleid van het kabinet. Terwijl innovatie in het regeerakkoord nadrukkelijk wordt geprezen en herhaaldelijk genoemd wordt als oplossing voor bijna alles, worden de middelen die nodig zijn om die innovatie te realiseren, structureel uitgehold.
De steun van CDA, ChristenUnie, SGP en Ja21 voor de bezuinigingen, roept eveneens verontwaardiging. Henri Bontenbal, CDA-leider, verdedigt de deal als het ‘maximaal haalbare’. Volgens hem is het beter een slechte begroting minder slecht te maken dan een totale impasse te riskeren, waarin het kabinet wellicht alle voorgenomen bezuinigingen zou doorvoeren. Toch ontkent hij dat zijn partij een gedoogrol heeft aangenomen.
ChristenUnie-leider Mirjam Bikker sluit zich hierbij aan en benadrukt dat haar steun alleen geldt voor dit specifieke dossier. Beide politici proberen zo de indruk te vermijden dat ze structureel samenwerken met een kabinet waarin de PVV een centrale rol speelt. De christelijke partijen wisten godsdienstlessen op openbare scholen buiten de bezuinigingen te krijgen, waardoor die zullen blijven bestaan.
Critici binnen de oppositie, zoals Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA, menen dat het CDA en de ChristenUnie hun positie beter hadden kunnen benutten om meer bezuinigingen van tafel te krijgen. Timmermans noemt het akkoord een ‘historische blunder’ en wijst erop dat het schrappen van alle bezuinigingen mogelijk was geweest door de brede oppositie tegen de plannen. Ook D66, dat zich terugtrok uit de onderhandelingen, bekritiseert het akkoord als een gemiste kans en wijst op de ‘roekeloze’ aard van de overgebleven bezuinigingen. Deze verdeeldheid binnen de oppositie van enerzijds de progressieve partijen en anderzijds de christelijke, maakt duidelijk hoe lastig het is om tegenwicht te bieden aan een kabinet dat afhankelijk is van incidentele meerderheden in de Eerste Kamer. Er is in theorie veel meer invloed mogelijk dan er in praktijk gerealiseerd lijkt te worden.
De gevolgen van de bezuinigingen blijven niet beperkt tot het hoger onderwijs. Ook het basis- en voortgezet onderwijs worden getroffen. Zo wordt de ‘rijke schooldag’, bedoeld om kwetsbare kinderen toegang te geven tot activiteiten buiten het reguliere curriculum, hard geraakt. De PO-Raad waarschuwt dat deze maatregel juist de kinderen treft die het meest gebaat zijn bij extra ondersteuning. Freddy Weima, voorzitter van de PO-Raad, spreekt van een omgekeerde aanpak die de bestaanszekerheid van kwetsbare gezinnen ondermijnt.
Daarnaast zijn er nu zorgen ontstaan over de wijze waarop de geschrapte onderwijsbezuinigingen moeten worden gefinancierd. Het ministerie van Volksgezondheid moet een groot deel van de rekening betalen, met bezuinigingen op onder andere de beloningen van medisch specialisten en subsidies voor bij- en nascholing. Minister van Volksgezondheid Fleur Agema noemt deze maatregelen ‘onduidelijk’ en waarschuwt voor de negatieve gevolgen voor een sector die al onder grote druk staat. Piet-Hein Buiting, voorzitter van de Federatie Medisch Specialisten, vreest dat deze bezuinigingen de zorg direct zullen raken. Het feit dat ziekenhuizen de kosten voor scholing mogelijk moeten doorberekenen aan zorgverzekeraars, en daarmee aan premiebetalers, maakt de situatie alleen maar complexer.
Voor de coalitie is het bezuinigingspakket een noodzakelijke overwinning om te voorkomen dat de onderwijsbegroting strandt in de Eerste Kamer. Tegelijkertijd ondermijnt de afhankelijkheid van oppositiepartijen zoals het CDA en de ChristenUnie de stabiliteit van het kabinet en daar was het al niet al te best mee gesteld. Voor premier Dick Schoof is dit compromis wellicht een teken dat incidentele samenwerking met constructieve oppositiepartijen mogelijk is, maar het blijft de vraag hoe houdbaar deze strategie is. PVV-leider Geert Wilders heeft al aangegeven ‘dankbaar’ te zijn voor de steun, maar ook hij lijkt zich bewust van de politieke gevoeligheid hiervan.
In de achtergrond speelt ook de bredere vraag hoe Nederland zijn onderwijs- en wetenschapssysteem wil positioneren in een wereld waarin kennis en innovatie steeds belangrijker worden. Terwijl andere Europese landen juist fors investeren om de achterstand op de Verenigde Staten en China in te halen, kiest Nederland voor een beleid dat volgens critici eerder tot stagnatie of zelfs achteruitgang zal leiden. Het kabinet en de christelijke partijen hebben volgens hen zeer controversiële keuzes gemaakt.
De totstandkoming van het bezuinigingsakkoord toont wederom de kwetsbaarheid van een politiek systeem dat steeds afhankelijker wordt van tijdelijke allianties. Voor het onderwijs en de wetenschap blijven de vooruitzichten onzeker. Het compromis biedt enerzijds wellicht tijdelijke verlichting doordat ergere schade is voorkomen, maar dat er forse schade wordt aangericht, lijkt onmiskenbaar.
Wat betreft de dagelijkse politieke realiteit: als in de toekomst de conservatieve oppositiepartijen het kabinet vaker te hulp zullen schieten, dan maakt dat het leven van het kabinet ineens een stuk eenvoudiger. Maar voor de regeringspartijen betekent dat dat groots aangekondigd beleid flink afgezwakt of zelfs ingetrokken zal moeten worden, terwijl de betrokken oppositiepartijen vuile handen zullen moeten maken door beleid waar ze in principe tegen zijn, toch ten dele te steunen. Het is maar zeer de vraag of alle betrokken partijen daartoe bereid zullen blijven.
foto
De bezuinigingen op de zorg en onderwijs zouden niet nodig zijn als de belastingen voor de industrie eens niet verlaagd maar verhoogd zouden worden.
Ook die hebben baat bij goed opgeleid en gezond personeel.
Dit is om de structurele uitgave van een lager eigen risico te dekken, die je dat iets minder dan kan de hele bezuiniging gelijk van tafel (zie de dekking van o.a. het CDA).
Dat geld moet weer uit de economie en terug naar de staat en centrale bank. Er zijn niet veel manieren waarop dat kan.
Niet dat ik erachter sta dat ons leerstelsel nog verder wordt uitgehold, er zijn echter niet veel andere opties.
Mooi toch...doeiiii. Vergeet je gezin niet mee te nemen
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Syriers kunnen gewoon terug nu naar hun bevrijde land. We hielpen ze toen Assad daar terreur en verderf zaaide. Die is afgezet. Dus terug naar huis.
Linkse studenten kamers afpakken? daar ben ik niet bekend mee maar spreek gerust je hart uit.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Zoals, in ieder geval intern, bekend is, dat het MBO een waterhoofd heeft aan managers, zou het positieve bijeffect kunnen zijn, dat die nietsnutten eruit vliegen.
Dus:
Begin maar om minimaal de helft van alle managers in het onderwijs eruit te schoppen en dat miljardje bezuinigingen kan best wel foto
En dan hebben we meteen een probleem; welke manager gaat zichzelf ontslaan? Gebeurd niet; waardoor het probleem maar blijft doorwoekeren.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Er zijn bijvoorbeeld ook andere mogelijkheden:
- saneren NPO/NOS (gewoon de overheidsbijdragen naar 0)
- Budget ontwikkelingshulp / ontwikkelingssamenwerking ook naar 0. Tot nu toe bleef het beperkt tot afbouw gelden naar NGO's (overigens hoe achterlijk is dat daar überhaupt geld naar toe gaat!?!). Dit is overigens onder 'Pronk' gebeurt en veel (hoge) ambtenaren en (ex-)politici zitten verweven in deze organisaties, welke zogenaamd 'onafhankelijk' zijn.
- Indien de EU niet bereid is alle restricties en verplichtingen richting Nederland bij te stellen. Slechts het absolute minimum wat mogelijk is aan EU te betalen (wij zijn niet de pinautomaat van Europa)
- Je kunt ook de keuze maken om 1 universititeit (bijvoorbeeld de UvA) in zijn geheel te saneren.
Dan kunnen de andere onderwijsinstellingen op niveau blijven en een universiteit, welke toch niet heel veel bijdraagt (wellicht zelfs negatief is) aan de Nederlandse samenleving, saneren. Dat is ook een prima bezuiniging voor de toekomst.
- Ontslaan van rijksambtenaren op buitenlandse zaken (en andere ministeries), welke weigeren om hun werk te doen, dan wel het werk saboteren. Het is al langer een doorn in het oog, dat ambtenaren daar lekken en besluiten van de verschillende ministers en staatssecretarissen daar saboteren. Dat kost in het begin iets meer geld, maar levert op termijn heel veel op.
Maar er valt nog veel meer goed te bezuinigen, zodat andere posten welke wel van belang zijn voor de inwoners van Nederland, prima gevuld kunnen worden en blijven. Zelfs de BTW op eten & drinken kan dan (weer) omlaag worden gebracht (zodat dagelijkse boodschappen weer beter betaalbaarder worden voor de Nederlanders).
[ Bericht gewijzigd door syxxx op vrijdag 13 december 2024 @ 09:51 ]
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Wat is een school? Het gebouw? Of de verschillende opleidingen binnen dat gebouw? Of alle vestigingen van die school?
Het MBO Zadkine in Rotterdam bijvoorbeeld, heeft 18.000+ leerlingen verdeeld over vele vestigingen.
Op één bepaalde vestiging heeft zij 1800 leerlingen verdeelt over de opleidingen van bijv. elektrotechniek en bouwkunde tot en met (directie)secretaressen.
En jij wilt daar één directeur en één adjunct (heet tegenwoordig teamleider) voor neerzetten?!
Ik wens je veel succes, maar dat gaat hem echt niet worden. Snap je het nou? foto
Kortom: Dit is wat je krijgt als je als politiek enkel luistert naar het grote geld, zonder oog te hebben voor de echte bevolking.
Zadkine heeft meerdere directeuren. De organisatie is opgebouwd uit verschillende onderwijsafdelingen, zoals de verschillende opleidingen en vakgebieden, en elke afdeling heeft meestal een eigen directeur of leidinggevende. Daarnaast is er een algemeen directeur of een college van bestuur dat verantwoordelijk is voor het overkoepelende beleid en de strategische richting van de school.
Dus, in plaats van één directeur, heeft Zadkine een bestuursstructuur met meerdere directeuren die verantwoordelijk zijn voor verschillende delen van de organisatie.
Alle managers onder die directeuren die je vind mogen opzouten.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
[ Bericht gewijzigd door DBAR35GTR op vrijdag 13 december 2024 @ 11:05 ]
Belgie
https://esu-online.org/po(...)on-belgian-students/
Doitshland
https://sciencebusiness.n(...)tific-collaborations
Als ik een Syriër zou zijn, dan zou ik de kat uit de boom kijken, als het straks echt veilig ja dan zou ik terug gaan.
Goed gecoördineerd, jongens!
Juist nu we hoogopgeleide *Nederlandse* mensen nodig hebben om mee te komen in de wapenindustrie, iets wat Nederland als technisch innovatieland aan zijn stand verplicht is, korten we ongelooflijk op opleiding en ontwikkeling, en zetten we Nederland op een achterstand van tenminste 4 jaar.
Bravo! Werkelijk! foto
Als wij geen zorg en onderwijs verzorgen, dan zal die CEO niemand hebben om het werk te doen.
Wat kunnen we dan nog doen?
Nou, dus opgeleide mensen uit het buitenland gaan halen die het werk voor die CEO zullen gaan doen.
Om het maar even plastisch te zeggen: onderwijs is nodig om ueberhaupt mensen te krijgen, zorg is nodig om te zorgen dat je die mensen niet vroegtijdig moet inruilen voor nieuwe mensen. Op zijn minst moet je er voor zorgen dat er minder mensen afvallen dan je er nieuwe bij kan maken (meer zorg). Of meer nieuwe maken dan er afvallen (meer opleiding). Anders blijft er namelijk maar één oplossing over: nieuwe mensen importeren (meer immigratie).
Zie je nu hoe ontzettend dom het is wat jij schreef?
Liever zou ik zien dat er gesneden wordt in het echte ambtenarenapparaat dat de bureaucratie tot kunst verheven heeft. Minder regels, minder overbodig gedetailleerd beleid, minder vergaderen, minder communicatie en beleidsambtenaren, minder ambtenaren die al communicatie en beleidsambtenaren moeten ondersteunen en controleren. Minder, minder, minder!
Behalve besparing op kosten is het ook een verbetering voor iedereen die nu geblokkeerd wordt door al die verschillende overheden met oneindig veel (beleids)regeltjes, controles en procedures. (Scheelt wellicht ook nog in het aantal mensen met hartaanvallen en depressies. foto )
En in de zorg zijn ook artsen en verpleegkunidgen nodig dus korten op onderwijs is ook niet slim.
Waarom worden bedrijven niet gevraagd om meer in onderwijs te investeren? Ook bedrijven als ASML hebben veel slimme mensen nodig.
Sowieso zouden grootbedrijven ook meer winstbelasting mogen betalen.
Google en Meta willen hier wel datacentres neerzetten maar willen dat alleen doen als ze korting krijgen op de winstbelasting.
Die bedrijven zijn miljaren waard, Musk en Zuck kunnen inmiddels landen opkopen inprincipe.
De 4 rijksten ter wereld zijn al bijna 1 triljoen waard!
En hoe zijn ze zo rijk geworden? Door zo min mogelijk belasting te betalen... wereldwijd...
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken