'Te gevaarlijk om uitgebrande auto's uit Fremantle Highway te verwijderen'
Ruim 2700 uitgebrande auto's kunnen niet van het beschadigde vrachtschip Fremantle Highway worden gehaald, meldt Dagblad van het Noorden. Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis vindt het te risicovol om te werken op de uitgebrande dekken van het schip. Deze dekken zijn deels ingestort, daarnaast is er een klein risico dat de Li-ion accu's opnieuw ontbranden. Ook duurt het even voordat de benodigde machines ter plaatse kunnen zijn.
Bij een inspectie van schade aan het schip bleek dat de bovenste dekken van het schip door de extreme hitte het zwaarst zijn getroffen. Op de onderste vier dekken, waar geen brand lijkt te zijn geweest, lijkt de lading in een redelijke tot goede staat. Dit zou om zo'n 1000 auto's gaan die nog in staat zijn om te rijden of te rollen. De machinekamer van het schip bleek nog intact te zijn.
De Fremantle Highway mag tot uiterlijk 14 oktober aan de kade in Eemshaven blijven liggen. Vanaf 15 oktober is er geen plaats meer vanwege een reservering voor een ander schip. Het is nog onbekend waar het vrachtschip daarna naartoe gaat.
In de nacht van 25 op 26 juli ten noorden van Ameland ontstond er een forse brand op de Fremantle Highway. Omdat Het vuur niet te blussen was moesten alle 23 bemanningsleden van boord. Eén van hen kwam hierbij om het leven, anderen raakten gewond. Pas na enkele dagen blussen was de brand onder controle, en kon het worden versleept naar een haven.
Misschien Afrika?
Is er überhaupt één beschikbaar in die omgeving, die groot genoeg is voor dat schip?
Wat tot hogere verzekeringspremies gaat leiden die de consument op een of andere manier zal betalen.
Ik begrijp best dat als je auto's lokaal produceert dat er dan nog steeds grondstoffen, onderdelen en halffabricaten de wereld over moeten.
Maar je kan grondstoffen en onderdelen veel compacter vervoeren (in scheepscontainers) dan een auto. Zo'n auto moet een stukje van een andere auto staan, mag niet gestapeld worden, etc.
Er zullen onder de streep dus minder schepen nodig zijn.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Mag een beetje naar rook stinken. Ben de beroerdste niet.
Toch importeren we (meer en meer) auto's uit China, Zuid-Korea, Japan, etc.
Pak een wereldbol, zoek die landen op en bedenk hoe idioot het is.
En een nieuwe, moderne fabriek staat er in 1 tot 2 jaar, dus niet zo heel spannend. Of is Tesla gek dat ze een hagelnieuwe fabriek in Duitsland neerzetten en nu zelfs alweer gaan uitbreiden?
foto
Het ontwerp van de productielijn duurt al minimaal 3 jaar...
Laat staan het ontwerp voor een volledige fabriek.
Tesla is begonnen met de bouw in november 2019. Dat heeft vervolgens bijna 4 maand stilgelegen door rechtszaken door milieuorganisaties.
Maart 2022 rolde daar toch echt de eerste auto van de band.
Dat is dus inclusief de rechtszaken zo'n 27 maanden en zonder rechtszaken 23 maanden, ofwel net geen 2 jaar.
er is geen prefecte plek ter wereld waar je auto's kan assembleren want het zijn al veel onderdelen die op 1 centrale plek worden samengesteld tot 1 auto, dat er dan 1x per half jaar een schip de hens in gaat is het berekende risico.
om daarvoor nou in elk land een grote fabriek neer te zetten waar al die onderdelen weer naar toe moeten worden getransporteerd heeft een veel grotere impact op wegenbelasting en file's etc dan deze al jaren gebruikte methode.
en dan voor elk merk een fabriek in elk land...
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken