Belastingdienst; oplichters sturen meer nepmails, ‘berichten lijken steeds echter’
Criminelen proberen steeds vaker geld af te troggelen door e-mails of app- en sms-berichten naar mensen te sturen uit naam van de Belastingdienst. Vorig jaar kreeg de Belastingdienst 162.624 meldingen binnen van cybercrime. Dit waren er in 2017 nog ongeveer 7700. De Belastingdienst spreekt van een groeiend fenomeen en een zorgwekkende ontwikkeling. Zo meldt het AD.
De cybercriminelen gaan steeds professioneler en geraffineerder te werk. De verzonden mails, appjes en sms’jes komen authentiek over. 'De tijd van gebrekkig Nederlands in dergelijke mails is allang voorbij. Mensen worden directer en persoonlijker aangesproken, waardoor een bericht echt lijkt.' Ook wordt er door de oplichters steeds meer ingehaakt op de actualiteiten. Tijdens de aangifteperiode worden vaak phishingmails verstuurd over de aangifte en sinds afgelopen jaar wordt COVID-19 ook regelmatig gebruikt om mensen te overtuigen dat de Belastingdienst de afzender is van het nepbericht.
De Belastingdienst heeft zijn medewerkers hard aan het werk gezet om deze oplichtingspraktijken te doen stoppen. 'Het lukt ook steeds beter om deze criminelen voor te blijven. Vorig jaar zijn op verzoek van de Belastingdienst 265 bankrekeningen geblokkeerd die werden gebruikt voor deze vorm van cybercrime. Verder heeft de Belastingdienst 1600 telefoonnummers laten blokkeren.'
De fiscus benadrukt dat men nooit moet ingaan op berichten via sms, WhatsApp, e-mail of telefoon die zogenaamd van de Belastingdienst afkomstig zijn waarin wordt gedreigd met maatregelen als er niet onmiddellijk een betaling wordt overgemaakt.
Vorig jaar kreeg de Belastingdienst 162.624 meldingen binnen van cybercrime. Dit waren er in 2017 nog ongeveer 7700. https://t.co/SqXx8n9oyH
— AD.nl (@ADnl) January 21, 2021