Tijdstraf kost De Vries Formule E-podium in spannende ePrix Santiago

De eerste Formule E-race van 2020 heeft voor flink wat spanning gezorgd. In de straten van de Chileense hoofdstad Santiago werd tot in de allerlaatste ronde om de zege gestreden.

Mitch Evans pakte vanaf poleposition bij de start gelijk de leiding, Pascal Wehrlein ging voorbij aan Maximilian Günther. Achter hem viel Felipe Massa terug achter Oliver Turvey en de sterk vertrokken Edoardo Mortara, terwijl Nyck de Vries vanaf plek acht gepakt werd door Sebastien Buemi en Jean-Eric Vergne.

In het achter- en middenveld ging het mis met onder meer Alexander Sims, waardoor Frijns een ronde verloor, Sims twee ronden achterstand opliep en André Lotterer en Neel Jani de pitstraat in moesten en ook gezien waren. Sam Bird spinde in het middenveld, maar de schade bleef verder beperkt en iedereen kon gewoon door.

Voorin duelleerde Massa verder met Mortara om de vierde plek, waarbij de Braziliaanse veteraan na zo'n twintig minuten een fout maakte. Dat resulteerde erin dat de opstomende Vergne er voorbij ging, maar ook Antonio Felix da Costa en niet veel later De Vries pakten Massa zonder al teveel moeite.

Günther maakte niet veel later op perfecte wijze gebruik van de Attack Mode en ging op het laatste moment op fraaie wijze buitenom Evans, om zo de leiding over te nemen. Wehrlein reed op enige afstand van het duo, maar was wel de enige van de hele top-12 die nog één keer de Attack Mode kon gebruiken gedurende de laatste twintig minuten.

Wehrlein gebruikt zijn Attack Mode, maar echt lekker ging dat niet: hij kwam nauwelijks dichterbij de voorste twee en tot overmaat van ramp werd de Duitser juist verschalkt door Vergne, terwijl De Vries de zesde plek overnam van Mortara. Met dik tien minuten te gaan kreeg Vergne linksvoor ineens een fors probleem: zijn voorvleugel liep aan en zorgde voor een flink rookgordijn, waarna teamgenoot Da Costa hem passeerde.

Wehrlein en De Vries gingen er snel aan voorbij en voor Vergne leek er geen houden meer aan. Op dat moment kwam ineens naar voren dat De Vries, net als de meer in het achterveld rijdende Buemi en Jerome d'Ambrosio, vijf seconden tijdstraf kreeg wegens een overtreding van de technische regels, waardoor zijn vijfde plek virtueel weer verdwenen was.

Ondanks de straf gaf De Vries flink gas en ook Wehrlein moest eraan geloven. Nog verder naar voren werkte Da Costa zich voorbij Evans en in de slotfase nam hij met behoorlijk wat agressie de leiding over van Günther. De Portugees leek echter een probleem te hebben met de temperatuur van zijn batterij en in de slotronde sloeg Günther terug: de Duitser ging er buitenom langs en dát bleek de winnende actie.

Günther won de race, voor Da Costa. De Vries kwam als derde over de streep nadat hij Evans nog te grazen nam, maar zijn tijdstraf gooide de Nederlander terug naar de vijfde plek, achter Wehrlein.