Compensatieregeling DSB-klanten deels onvoldoende

Niet alle klanten van de failliete DSB-bank worden volgens de huidige regeling voldoende gecompenseerd. Vooral voor klanten met koopsompolissen is de huidige regeling niet afdoende. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald in een tussenuitspraak in een zaak waarin wordt beslist of de compensatieregeling geldt voor alle DSB-klanten die deze willen.

Een deel van de compensatieregeling is redelijk, zo oordeelde het hof dinsdag. Maar dat geldt niet voor klanten die koopsompolissen hebben genomen bij DSB en ook niet voor klanten die meer krediet van DSB kregen dan ten tijde van de kredietverlening was toegestaan.

Klanten met meerdere koopsompolissen en klanten van wie de polis werd afgekocht en vervangen door een nieuwe, zijn volgens het hof niet goed gecompenseerd. Ook de rente die wordt betaald over de compensatie voor koopsompolissen acht het hof te laag, vergeleken met de rente die de klanten aan DSB Bank hebben moeten betalen.

Het hof stelt ook vraagtekens bij de regeling omdat klanten die te veel krediet kregen en daarna meer zijn gaan verdienen geen recht hadden op compensatie. In een later stadium wordt bekeken of de compensatie voor klanten met koopsompolissen omhoog moet. Volgens het hof zijn overgekrediteerde klanten in veel gevallen dezelfde klanten als die met koopsompolissen.

De rechters nemen in hun oordeel mee dat DSB Bank het belang van de klant 'stelselmatig ondergeschikt heeft gemaakt aan haar eigen commerciële belangen', zo meldt het hof dinsdag. De regeling moet volgens het hof voor zo veel mogelijk klanten aanvaardbaar zijn, ook al wordt niet alles vergoed.

Curatoren, belangenorganisaties en verzekeraars kunnen tot 8 juli informatie indienen en de compensatieregeling aanpassen. Pas dan kan het hof de regeling verbindend verklaren. De einduitspraak wordt aan het einde van het jaar verwacht.

DSB ging in 2009 failliet. In september 2011 werd een regeling overeengekomen tussen DSB-curatoren en een aantal belangenorganisaties en rechtsbijstandorganisaties om klanten te compenseren voor de financiële wanpraktijken bij de bank.