Belkin nieuwe hoofdsponsor Blanco-ploeg

Het Amerikaanse bedrijf Belkin is de komende tweeënhalf jaar sponsor van de Blanco-wielerploeg. Dat heeft de ploeg maandag in Hilversum bekendgemaakt. De Belkin-ploeg verruilt het blauw waarin Blanco rondreed voor wit met groene shirts.

Het gerucht dat Belkin Rabobank zou opvolgen als sponsor werd de laatste tijd steeds sterker. De fabrikant van kabels, randapparatuur en accessoires voor computers, tablets en smartphones legde eerder deze maand al het webdomein belkinprocyclingteam.net vast. Ook werd maandag door oplettende twitteraars een vrachtwagen van het Belkin Pro Cycling-team al op de foto gezet.

De Blanco-ploeg is de voortzetting van de Rabobank-formatie. De Nederlandse bank besloot eind vorig jaar na het verschijnen van het rapport in de zaak rond Lance Armstrong de handen van de wielerploeg af te trekken. Wel werd de sponsorbijdrage voor 2013 gestort zodat de ploeg op zoek kon naar een nieuwe sponsor.

Zero tolerance
Belkin hanteert een zerotolerancebeleid voor doping. Dat heeft oprichter en directeur Chet Pipkin van het Amerikaanse technologiebedrijf maandag gezegd in een interview met Associated Press. Belkin werd maandag gepresenteerd als nieuwe hoofdsponsor van Blanco.

Volgens Pipkin zet de Belkin-ploeg zich in om 'zaken op een zeer zichtbare, eerlijke manier te doen'. Blanco presenteerde zich na het opstappen van Rabobank als geldschieter al als een uithangbord van het nieuwe wielrennen.

Rabobank stak jaarlijks vijftien miljoen euro in de wielerploeg. Of Belkin dat evenaart, wil Pipkin niet zeggen. Wel stelt hij dat het bedrag dat zijn bedrijf in de wielerploeg steekt 'het grootste bedrag is dat we ooit aan marketing hebben uitgegeven'.

Belkin stelde tijdens de presentatie in Hilversum veel banden met Nederland te hebben. Zo staat het Europese hoofdkantoor van het Californische bedrijf in Amsterdam. "Belkin past dus bij Blanco", verklaarde vice-president Reinier Jens.