Killzone HD lastigere klus dan verwacht

In 2004 bracht de Nederlandse developer Guerilla Killzone uit voor de PlayStation 2. Speciaal voor gamers die toen nog geen console hadden, brengt de developer een HD-versie uit van de game voor de PlayStation 3. Maar dat is een lastigere klus dan verwacht, vertellen Michiel van der Leeuw en Frank Compagner.

Er is sinds 2004 natuurlijk ontzettend veel veranderd. Er is onder andere een nieuwe console uitgekomen en Guerilla zal ongetwijfeld hun ontwikkelproces verbeterd hebben. Dat betekent dat er nogal wat gegraven moest worden om het oude beestje weer terug in leven te krijgen.

“I was asked to dig up the source code and the original assets for the game – things like models, textures and sounds. Guerrilla used a completely different versioning system in 2004, so we knew direct retrieval of the assets was going to be tricky. By comparison, obtaining the source code was slightly easier, because we found a copy in our current CVS. Frank performed an amazing feat of software archeology.

The biggest challenge we faced with regard to obtaining the assets was that Guerrilla’s whole way of working was different back then. The assets had been backed up to tape at one point, but that was almost eight years and two tape robots ago. So we needed an archeologist, someone to dig into the depths of our backup archives and unearth whatever they could.”


Nadat ze alle tapes gevonden hadden, bleek een volgend probleem op hen te wachten. Er was geen machine om de tape te lezen en de tape lag op een nogal aparte plek.

“The first issue we ran into was that we no longer had a machine to read most of the tapes. And the second issue was that the tapes were stored, uh, offsite… By which I mean, in a shoebox in the cellar of one of our IT support staff members, without a list of contents of any kind.”


Killzone HD
moet eind oktober uitkomen op het PSN. Daarnaast komt er ook een trilogie uit waar de game in zal zitten.