Resident Evil te groot voor survival horror-markt

Veelgehoorde kritiek op de laatste twee Resident Evil-games is dat ze veel meer op actie gefocust zijn dan hun voorgangers. Waar deel één, twee en drie trage gameplay bevatte, die echter een heel creepy sfeer opriep, ligt de nadruk bij deel vier en vijf veel meer op schieten. Masachika Kawata van Capcom legt uit waarom.

Volgens de Resident Evil: Revelations-producer is de markt voor survival horror-games gewoonweg veel te klein. "Especially for the North American market, I think the series needs to head in that [action-oriented] direction," zei Kawata in een interview met Gamasutra. "RE4 started in that direction, and RE5 kept going in that direction. We need to keep going in that direction, and take that a step further. And that's exactly one of the reasons that Revelations is the way it is."

Kawata vergelijkt de markt voor survival horror met die van first person-shooters als Call of Duty, en stelt dat een survival horror-game nauwelijks kans zal hebben eenzelfde voet aan de grond te krijgen.

"I don't think that it necessarily has to go all the way in that [action-heavy] direction, the Call of Duty direction," stelt hij echter. "It doesn't have to be a straight up shooter. But my impression is that Resident Evil 4 and 5 aren't shooters, per se."

Even later spreekt de producer zichzelf echter een beetje tegen: "If you're going to be selling a game based on its good gameplay, then you don't have to worry about the market in which it will be sold. If we're going to make games that sell based on quality content, they should be able to appeal around the world."

resident evil