Nieuwe Mass Effect 3-informatie

Het Zweedse blad LEVEL heeft een groot item over het komende deel van de Mass Effect-reeks. Hoewel het blad geen grote onthullingen doet, zijn er een aantal kleine details vrijgegeven. Zo komt de gameplay grotendeels aan bod en wordt ook bekendgemaakt wat voor werelden de speler kan verwachten in Mass Effect 3.

Spoilers kunnen volgen.

Het artikel vermeldt dat Shepard Cerberus verlaten heeft en dat een groot deel van de crew van de Normandy het schip heeft verlaten. Het is aan de speler om het schip weer nieuw leven in te blazen. Ook stelt het dat elke squadmate die ME2 heeft overleefd in deel drie voorkomt. Het is echter niet bekend welke characters, naast de vier die al bekend zijn gemaakt, ook squadmates zullen worden. Het is mogelijk dat een aantal voormalige teamgenoten enkel een korte cameo maken. Voor de speler is het ook mogelijk om de romance uit deel een, met Ashley of Kaidan, voort te zetten.

Casey Hudson, de executive producer van de Mass Effect-reeks, vertelt dat Shepard niet de rol van een general zal overnemen, maar dat de gemaakte keuzes in de vorige delen en in deel drie de uitkomst van de oorlog zal bepalen. De art director, Derek Watts, gaf ook per ongeluk een grote plottwist vrij: een met de omvang van het "Luke I am your father"-kaliber. De schrijver van het artikel heeft echter besloten om dit voor zichzelf te houden.

Liefhebbers van RPG-elementen komen met ME3 niet bedrogen uit, volgens Casey Hudson. Dit valt te merken aan de mogelijkheid om meer te customizen en dat er meer items verkrijgbaar zijn in de diverse winkels. Op grotere schaal komt dit ook naar voren: een aantal facties zijn op het punt om elkaar oorlog te verklaren. Het is waarschijnlijk mogelijk om tussen deze conflicten een zijde te kiezen, zoals de Quarians of de Geth. Hij vertelt er ook bij dat BioWare de shooter-elementen uit deel twee zullen voortzetten. Zo wordt de gameplay vergeleken met Gears of War. Het doel is om de combat sneller en vloeiender te laten gebeuren. Verder moet de moeilijkheidsgraad hoger worden: "Normal is the new Veteran".

Corey Gasuper, een van de gamedesigners, vertelt over de nieuwe vijanden. Het is de bedoeling van de ontwerpers om een grotere variatie aan te brengen in de vijanden die de speler tegenkomt, met name de zogenaamde "reaper-zombies". De speler kan blijkbaar een aantal lichaamsdelen van deze reaper-zombies afschieten. Gasuper beschrijft aan de hand van een Batarian-Husk hoe dit werkt. De speler kan op de hand-cannon schieten, waardoor de Husk niet meer op afstand kan aanvallen, maar als de speler schiet op de klauw dan hoeft hij zich geen zorgen meer te maken om een mêlée aanval. De speler kan dit natuurlijk ook negeren en gaan voor een welgemikte headshot.

Het artikel vermeldt ook een aantal werelden die de speler zal bezoeken. De Turian Homeworld Palavan schijnt militair onhoudbaar te zijn geworden en de Turians zijn naar een maan van de planeet gevlucht. De speler moet wellicht deze maan redden van de reapers. Verder komt Illium weer aan bod en schijnt de Salarian-wereld een bouwstijl te hebben die te vergelijken moet zijn met de Hangende Tuinen van Babylon.