DICE: "Focussen op PC ook beter voor consolegames"

Battlefield 3-producer Patrick Bach heeft in een interview op de NVIDIA GeForce-website gezegd dat het een grote fout is om de focus op de consoles te leggen bij het maken van games. Hij meldt verder dat die gedachte vijf jaar geleden van toepassing was, maar dat PC's nu vele malen krachtiger zijn.

Hij spreekt over dit onderwerp als "het grootste probleem dat we hedendaags hebben." Bach meldt verder: "De meeste games zijn nog steeds gebaseerd op deze gedachtegang, dat consoles nog steeds superieur zijn. Ik heb geen idee waarom, want dat was weliswaar vijf jaar geleden zo, maar de PC's zijn ontwikkeld. De PC's zijn vele malen krachtiger en er is geen enkele game die hiervan profiteert."

"Ons doel is om het meest krachtige platform te gebruiken om te laten zien wat gamen in de toekomst in de aanbieding heeft. Niet om lagere kwaliteit later voor de PC up te graden met betere textures en anti-aliasing. Wij denken dat het veel beter is om het andersom te doen."

Bach meldt dat deze manier van werken ook voordelig is voor de consolesgames. "Je kunt het zien als games ontwikkelen voor een superieur platform om het vervolgens lelijker te maken voor de consoles. Dat is niet waar, want je kunt de beste dingen uit de PC-versie halen voor de consoleversies."

"Ik denk dat men verrast zal zijn door hoe mooi Battlefield 3 is op de consoles. We kunnen het nu nog niet laten zien, omdat we de PC als onze standaard gebruiken en het helpt ons om een betere game te maken." Battlefield 3 komt deze herfst uit voor de PC, PS3 en Xbox 360.