Webber staat nog voor raadsel

Mark Webber weet nog steeds niet waarom zijn Red Bull RB7 in de Grand Prix van Australië lang niet zo snel ging als die van racewinnaar en teamgenoot Sebastian Vettel. De Australiër verloor in de kwalificatie acht tienden van een seconde op zijn teamgenoot en in de race kwam hij niet verder dan plaats vijf.

"De nabespreking met mijn ingenieurs duurde langer dan normaal gesproken het geval is. We keken de telemetrie er nog eens goed op na om de oorzaak te vinden, maar het lijkt er op dat we eerst de auto uit elkaar moeten schrijven. Pas dan weten we of er iets stuk was," meldde Webber in zijn column in The Daily Telegraph.

"Op de een of andere manier had ik maar weinig grip. Daardoor sleten mijn Pirelli-banden sneller dan die van Sebastian. En als gevolg daarvan moest ik tijdens de race drie pitstops maken, terwijl Sebastian aan twee stops genoeg had," zei de Australiër die hoopte door een goede start nog door te stoten naar een tweede plaats, maar in plaats daarvan zakte hij gedurende de race steeds verder naar achteren.

"In de derde ronde wist ik genoeg. Toen mocht ik voor het eerst mijn achtervleugel verstellen en ik dacht Lewis wel even in te halen. Niet dus! Het maakte amper verschil. Toen wist ik genoeg," zei de Australiër die de nieuwe regel nog niet af wil schrijven. "De laatste bocht op het circuit van Albert Park zorgt ervoor dat de auto's niet te dicht achter elkaar kunnen rijden, daarvoor is het effect op de aerodynamica te groot. Dat is in Maleisië anders, als de laatste bocht een langzame hairpin is. Het verstellen van de achtervleugel onder het accelereren zou meer effect moeten hebben."