DiRT 3 physics-engine aanpassingen en undead cars

Paul Coleman, Senior Game Designer bij Codemasters, heeft vandaag heel wat informatie vrijgegeven over de racegame DiRT 3. Coleman vertelt hoe het ontwikkelteam te werk is gegaan bij de ontwikkeling van deze game.

In DiRT 3 wilden de ontwikkelaars dat de graphics foto-realistisch waren, dus ze zijn erop uit gegaan en hebben meer dan 50,000 foto's genomen van elke locatie in het spel. Codemasters heeft ook nieuwe dag- en nachteffecten toegevoegd. Ze hebben hiernaast ook geprobeerd om, naast de verschillende race-disciplines, zo veel mogelijk rally-ervaring in de game toe te voegen.

Het physics systeem is ook aangepast. Het middelpunt van de zwaartekracht op de auto's is verhoogd naar een realistischere positie, wat ervoor zorgt dat dat de gewichtsverplaatsing van de auto's tijdens het nemen van scherpe bochten natuurlijker aanvoelt. Dit zorgt er ook voor dat het team een realistischere reactie kan maken op het nemen van de bocht via de muur.

Coleman heeft ook aangegeven dat het community-aspect van DiRT 3 een belangrijkere rol zal spelen ten opzichte van haar voorgangers.

"From a gameplay point of view, we've got more party modes and social aspects of the game, but which should make players who are not necessarily into Rally have a bit of fun before they go out to the pubs," aldus Coleman. "We've got some cool party modes that you can play in the DC Compound, and that means you can go in there, chase each other around, play hide and seek, and other cool stuff."

Mochten spelers een beetje verveeld raken, dan kunnen ze een nieuwe multiplayer mode proberen genaamd "Undead Cars". Hierbij zal een auto undead worden en is het aan hem de taak om de andere auto's te infecteren voordat de tijd op is. Coleman vertelt dat degene die in de undead auto rijdt, dit zal weten doordat hun scherm een slijmerige kleur groen zal hebben. Het ontwikkelteam dacht er nog over na om zombies op de track te zetten, maar de ontwikkelaars van de auto's die in de game zaten voelden zich niet comfortabel met het aanrijden van dingen die op mensen lijken.

De game komt 24 mei uit voor de PS3 en de Xbox 360.