[NASCAR] Uitslag Emory Healthcare 500
Tony Stewart heeft de NASCAR Sprint Cup-race op de Atlanta Motor Speedway op zijn naam geschreven. Hij bleef na 325 ronden Carl Edwards en Jimmie Johnson voor. In de strijd om het kampioenschap zijn nu tien rijders zeker van The Chase, terwijl Gregg Biffle en Clint Bowyer alleen in theorie nog voorbij gestoken kunnen worden.
Danny Hamlin mocht van polepostion vertrekken en behield de leiding in het eerste deel van de race. Enige moment van opwinding in de beginfase van de race was dat na 50 ronden Kyle Busch een drive-through penalty kreeg voor het te snel binnenrijden van de pitstraat. Ondertussen vocht Hamlin met Stewart een gevecht om de leidende positie uit, iets wat tot en met de 141e ronde duurde.
In die ronde kreeg Hamlin problemen met zijn motor en moest de strijd staken. Hierdoor was de weg vrij voor Stewart om de leiding weer te pakken. Verder naar achteren kreeg Biffle na 152 ronden een tik van Ryan Newman en spinde tegen de auto van Elliott Sadler aan. Vanwege de reparaties verloor hij veel tijd.
Honderd ronden later was het Carl Edwards die de eerste plaats overnam. Hij moest al snel in de ankers nadat de auto van klassementsleider Kevin Harvick een lekke voorband had en rotzooi op de baan achterliet. Na de herstart was het de motor van de bolide van Scott Speed die de geest gaf.
Met nog dertig van de 325 ronden te gaan raakte Brad Keselowski de muur, maar hij kon na een pitstop verder. In de serie pitstops die volgden pakte Edwards de leiding terug, maar na de herstart was het Stewart die de snelste auto had en onbedreigd naar de zege kon rijden, voor Edwards en Johnson.
In het klassement is Kevin Harvick één race voordat de stand voor The Chase aangepast wordt nog altijd de leider. Met 3585 punten blijft hij Jeff Gordon en Kyle Busch ruim voor. In de top-12 zijn alleen Gregg Biffle en Clint Bowyer nog niet helemaal zeker van een plaats in The Chase.
Uitslag Emory Healthcare 500
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | 5 | Tony Stewart | Chevrolet | 195/10 | 325 | |
2 | 4 | Carl Edwards | Ford | 175/5 | 325 | |
3 | 7 | Jimmie Johnson | Chevrolet | 170/5 | 325 | |
4 | 26 | Jeff Burton | Chevrolet | 160/0 | 325 | |
5 | 3 | Kyle Busch | Toyota | 155/0 | 325 | |
6 | 11 | Kurt Busch | Dodge | 155/5 | 325 | |
7 | 14 | Clint Bowyer | Chevrolet | 146/0 | 325 | |
8 | 2 | Ryan Newman | Chevrolet | 147/5 | 325 | |
9 | 8 | Juan Montoya | Chevrolet | 138/0 | 325 | |
10 | 32 | Marcos Ambrose | Toyota | 134/0 | 325 | |
11 | 30 | Matt Kenseth | Ford | 130/0 | 325 | |
12 | 6 | Martin Truex Jr. | Toyota | 127/0 | 325 | |
13 | 18 | Jeff Gordon | Chevrolet | 124/0 | 325 | |
14 | 33 | Reed Sorenson | Toyota | 121/0 | 325 | |
15 | 12 | Jamie McMurray | Chevrolet | 118/0 | 325 | |
16 | 13 | David Reutimann | Toyota | 115/0 | 325 | |
17 | 27 | Regan Smith | Chevrolet | 112/0 | 325 | |
18 | 16 | A.J. Allmendinger | Ford | 109/0 | 325 | |
19 | 9 | David Ragan | Ford | 106/0 | 325 | |
20 | 36 | David Gilliland | Ford | 103/0 | 325 | |
21 | 17 | Mark Martin | Chevrolet | 100/0 | 325 | |
22 | 25 | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 97/0 | 325 | |
23 | 40 | Bill Elliott | Ford | 94/0 | 325 | |
24 | 37 | Dave Blaney | Ford | 91/0 | 325 | |
25 | 28 | Brad Keselowski | Dodge | 88/0 | 324 | |
26 | 43 | Casey Mears | Toyota | 85/0 | 324 | |
27 | 31 | Joey Logano | Toyota | 82/0 | 324 | |
28 | 35 | Patrick Carpentier | Ford | 79/0 | 323 | |
29 | 41 | Travis Kvapil | Ford | 76/0 | 323 | |
30 | 21 | Sam Hornish Jr. | Dodge | 73/0 | 322 | |
31 | 24 | Bobby Labonte | Chevrolet | 70/0 | 320 | |
32 | 10 | Kasey Kahne | Ford | 72/5 | 310 | |
DNF | 29 | Kevin Harvick | Chevrolet | 64/0 | 309 | Vibration |
DNF | 20 | Scott Speed | Toyota | 61/0 | 264 | Engine |
DNF | 19 | Paul Menard | Ford | 58/0 | 263 | Engine |
36 | 15 | Greg Biffle | Ford | 55/0 | 245 | |
DNF | 42 | Kevin Conway * | Toyota | 52/0 | 162 | Transmission |
DNF | 34 | Joe Nemechek | Toyota | 49/0 | 161 | Clutch |
DNF | 23 | Michael McDowell | Chevrolet | 46/0 | 160 | Electrical |
DNF | 38 | J.J. Yeley | Chevrolet | 43/0 | 152 | Electrical |
DNF | 22 | Elliott Sadler | Ford | 40/0 | 150 | Accident |
DNF | 39 | Mike Bliss | Toyota | 37/0 | 145 | Electrical |
DNF | 1 | Denny Hamlin | Toyota | 39/5 | 143 | Engine |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde;
5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand na 25 van de 36 races (top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Kevin Harvick | 3585 | Leader | 25 | 0 | 3 | 11 |
2 | Jeff Gordon | 3366 | -219 | 25 | 0 | 0 | 10 |
3 | Kyle Busch | 3325 | -260 | 25 | 2 | 3 | 7 |
4 | Tony Stewart | 3302 | -283 | 25 | 2 | 1 | 7 |
5 | Carl Edwards | 3288 | -297 | 25 | 1 | 0 | 6 |
6 | Jeff Burton | 3261 | -324 | 25 | 0 | 0 | 5 |
7 | Jimmie Johnson | 3247 | -338 | 25 | 1 | 5 | 9 |
8 | Kurt Busch | 3228 | -357 | 25 | 2 | 2 | 8 |
9 | Matt Kenseth | 3225 | -360 | 25 | 0 | 0 | 5 |
10 | Denny Hamlin | 3147 | -438 | 25 | 1 | 5 | 9 |
11 | Greg Biffle | 3110 | -475 | 25 | 0 | 1 | 5 |
12 | Clint Bowyer | 3066 | -519 | 25 | 0 | 0 | 4 |