Stewards leggen beslissing over Hamilton uit

De FIA heeft uit de doeken gedaan waarom Lewis Hamilton eerder vandaag gediskwalificeerd is. Hamilton moest Jarno Trulli tijdens de safety car-situatie voorbij laten, terwijl hij aan de wedstrijdleiding verklaarde dat er geen reden voor die actie was.

De wedstrijdleiding gaf een verklaring uit over de diskwalificatie van Hamilton en het op de derde plaats klasseren van Trulli. "Tijdens de eerste hoorzitting na de Grand Prix van Australië hadden de stewards niet de beschikking over het radioverkeer tussen Hamilton en zijn team, ook wisten zij niet van de opmerkingen die Hamilton meteen na de race had gemaakt tegenover de media. Tijdens de hoorzitting, die ongeveer een uur na de race plaatsvond, hebben de stewards en de wedstrijdleider Hamilton en zijn teammanager David Ryan specifiek gevraagd of Hamilton een instructie had gekregen om Trulli voorbij te laten. Zowel de coureur als de teammanager heeft verklaard dat een dergelijke instructie niet is gegeven. De wedstrijdleider heeft Hamilton nog nadrukkelijk gevraagd of hij Trulli bewust voorbij had gelaten. Hamilton beweerde dat hij dat niet had gedaan."

"Uit nieuw bewijs dat de stewards een paar dagen na de Grand Prix ontvingen, blijkt echter dat Hamilton meteen na de race een interview heeft gegeven, waarin hij duidelijk heeft verklaard dat het team hem had verteld om Trulli voorbij te laten. Het radioverkeer tussen coureur en team bevat bovendien twee duidelijke opdrachten van het team aan de coureur om de Toyota te laten passeren. De stewards hadden hierna sterk het gevoel dat ze misleid waren door de coureur en zijn teammanager, waardoor Trulli onterecht is bestraft en Lewis de derde plaats in handen kreeg."

Ook gaf de FIA het radiocontact tussen Lewis Hamilton en McLaren vrij:

McLaren: "OK Lewis, you should need to make sure your delta is positive over the safety car line. After the safety car line the delta doesn’t matter but no overtaking. No overtaking."

Lewis Hamilton: "The Toyota went off in a line at the second corner, ..., is this OK?"

Team: "Understood, Lewis. We’ll confirm and get back to you."

LH: "He was off the track. He went wide."

Team: "Lewis, you need to allow the Toyota through. Allow the Toyota through now."

LH: "OK."

LH: "He’s slowed right down in front of me."

Team: "OK, Lewis. Stay ahead for the time being. Stay ahead. We will get back to you. We are talking to Charlie."

LH: "I let him past already."

Team: "OK, Lewis. That’s fine. That’s fine. Hold position. Hold position."

LH: "Tell Charlie I already overtook him. I just let him past."

Team: "I understand Lewis. We are checking. Now can we go to yellow G 5, yellow Golf 5."

LH: "I don’t have to let him past I should be able to take that position back, if he made a mistake."

Team: "Yes, we understand Lewis. Let’s just do it by the book. We are asking Charlie now. You are in P4. If you hold this position. Just keep it together."

Team: "OK Lewis, your KERS is full, your KERS is full. Just be aware. You can go back to black F2, black Foxtrott 2."

LH: "Any news from Charlie whether I can take it back or not."

Team: "Still waiting on a response Lewis, still waiting."

Team: "Lewis, work on your brakes please. Front brakes are cold."

Team: "If we are able to use one KERS that would be good. If you deploy KERS please do so now."

Team: "OK, Lewis, this is the last lap of the race. At the end of the lap the safety car will come in, you just proceed over the line without overtaking, without overtaking. We are looking into the Trulli thing, but just hold position."

Het audiofragement is ook op de site van de FIA te beluisten.