Teambazen verdeeld over testen

De teambazen zijn verdeeld over het idee om, door het maximum aantal testdagen vast te leggen, de kosten in de Formule 1 terug te brengen.

Al enige tijd leeft het idee om het aantal testdagen terug te gaan brengen. Vooral Bernie Ecclestone is een groot voorstander, zeker als daardoor het aantal races kan worden verhoogd. Ook motorfabrikanten BMW en Mercedes hebben hun voorkeur uitgesproken voor de beperking van het testen.

Met name de teambazen van kleinere teams zien het idee zitten. Zij denken dat het gat kan worden verkleind met de grote teams. Waar Minardi deze winter slechts beperkt de ruimte had om te testen, hebben de grote teams ieder meer dan 15.000 testkilometers gemaakt.

Teambaas Ron Dennis van McLaren is tegen een beperking: "Het zou onze kosten juist verhogen. Als je test, maak je ieder nieuw onderdeel maar één keer. Als je dit in een raceweekend zou doen, en je gelooft dat het een verbetering zal worden, dan moet je genoeg voor het hele weekend maken. Dat zou de kosten verhogen. Testen is ook een heel ander proces, vergeleken met een raceweekend. Soms rijdt je met illegale onderdelen of instellingen om te kijken hoe de auto werkt. Soms rijdt je met een auto die onder het minimum gewicht zit, om te kijken waar je extra gewicht plaatst. Als het testen deel uit maakt van het raceweekend dan moet de auto voldoen aan alle regels. Het is een veel complexere beslissing die moet worden genomen, dan de mensen op eerste gezicht denken."

Jean Todt van Ferrari is vooral vanwege de banden tegen een vermindering van het testen: "Zo lang er nog meer dan één bandenfabrikant is, is het moeilijk om het testen te beperken. Wij zijn het enige topteam met Bridgestone. Daarom moeten we heel veel testen. Waarschijnlijk nog meer dan onze concurrenten."