De psychologie van gamen

Anders Hejdenberg (Gamasutra) heeft een artikel geschreven waarin wordt uitgelegd waarom mensen graag gamen. Een kleine (vertaalde) greep uit het eerste deel van de tekst:

Waarom hersenen van spelletjes houden:

Als mensen hebben we diverse behoeftes ontwikkeld die nauw verband houden met overleven, bestaansrecht en evolutie. In principe is alles wat we in ons dagelijks leven doen direct of indirect verbonden met deze behoeftes.

Abraham Maslow was de eerste die de research rond deze behoeftes kon samenvatten door er een lijst van de maken en deze in hiërarchische volgorde zette; verdeeld in twee hoofdgroepen, de onvoldoening en groei. Denk bij de eerste aan de behoefte om te ademen, eten, veiligheid, liefde, (zelf)respect en dergelijke. Bij groei moet je denken aan de behoeftes om iets te begrijpen, onderzoeken, zucht naar avontuur en sociale aspecten.


Maslow's Pyramid of Needs

Beloning (aanmaken van dopamine in de hersenen) en (zelf)meting (bijvoorbeeld tussen goed en kwaad) zijn aspecten die ook in gamen zitten.

Game ervaringen

Roger Caillois, auteur van het boek "Man, Play and Games" beschrijft een systeem om de verschillende soorten ervaringen in games overzichtelijk te brengen.

Competitie. Voorbeelden: Voetbal en schaken.
Kans. Voorbeelden zijn het (proberen te) ontwijken van vijanden en gokken.
Vertigo. Dit is het duizelige gevoel als je bijvoorbeeld in een achtbaan zit of aan het parachutespringen bent.
Illusie of "Make-Believe". Gamen in andere omgevingen dan de normale zijn alleen gelimiteerd aan de fantasie. We doen in de fantasie meestal meer spectaculairdere dingen dan in het echte leven. RPG's en adventures zijn de grootste voorbeelden.

Ben je geïnteresseerd in het volledige verslag, dan kun je dat hier lezen.