Nazorg patiënten kan veel beter

MedischDe nazorg voor patiënten die uit een ziekenhuis zijn ontslagen, is niet goed geregeld. Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg in haar jaarlijkse rapport de Staat van de Gezondheidszorg.

De zorg voor patiënten is veel te verkokerd en dat brengt allerlei ernstige risico's met zich mee. Bovendien is het lastig voor hen om hun recht te halen. Patiënten worden tegenwoordig steeds sneller na een ziekenhuisbehandeling naar huis gestuurd.

Maar een op de drie patiënten hoort wat hij of zij moet doen in geval van nood of wanneer het nodig is om contact op te nemen met de huisarts. Andere patiënten krijgen helemaal geen instructies mee.

Onnodig doormodderen
Dat brengt het risico met zich mee dat patiënten onnodig doormodderen met klachten, of niet goed op signalen reageren. Patiënten krijgen ook vaak tegenstrijdige adviezen van verschillende hulpverleners. Dat is niet alleen risicovol, het leidt ook tot onnodige onzekerheid bij patiënten.

Drie jaar geleden constateerde de inspectie al dat de samenwerking en de afspraken van huisartsen, specialisten, apothekers en thuiszorg voor chronisch zieken te wensen overliet. Sindsdien is die zogenoemde ketenzorg niet wezenlijk verbeterd, vertelt hoofdinspecteur Jenneke van Veen in een toelichting. Volgens haar hadden ziekenhuizen ook beter op de nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. Maar dat is niet gebeurd. Patiënten weten niet wie ze waarop kunnen aanspreken en ook het tuchtrecht is niet op ketenzorg aangepast.
Submitter:  Bron: ANP