Ik ga over li(j)ken

Een gastcolumn van Icarus (Guus)

’s Ochtends eerst een kop koffie, melk en suiker deze keer. Geen Starbucks maar gewoon een ‘ouderwetse’ kop DE. Onderweg check ik nog even de diverse sociale media. Op Facebook hebben meerdere van mijn ‘vrienden’ een status geliked: “R.I.P. Richard Nieuwenhuizen”. Grensrechter Richard Nieuwenhuizen is eerder deze maand door een aantal tieners mishandeld. Een dag later overleed Richard aan zijn verwondingen die hij opliep als gevolg van deze mishandeling. Alle (digitale) media roepen op tot respect, iedereen spreekt schande over de mishandeling, berichten te over. Maar deze status schetst mijn verbazing.

“Voor elke like doneren wij € 0,10 aan de familie van Richard” – het bericht telt honderden likes.

Ik weet niet of ik verbaasd, geïrriteerd of kwaad ben. Wat een hypocriete actie van de schrijver van deze status! Natuurlijk doneert hij geen € 0,10 voor elke like aan de familie van Richard. Daarnaast kan geen enkele financiële bijdrage het gemis van het gezin Nieuwenhuizen verlichten. Dit gezin heeft een echtgenoot en vader verloren. Terwijl een of andere aandachtsgeile idioot hierop mee probeert te liften. Ik vraag me af wat de maker van deze status dacht. Waarschijnlijk dacht hij niet na. “Tjonge jonge, ik kan een hele grote meneer op internet worden. Ik ga een status aanmaken over die grensrechter. Wat een pracht idee de likes zullen binnenstromen.” Sociale media wordt asociaal.

Net als veel andere weldenkende Nederlanders keur ik geweld in elke vorm af. En natuurlijk moeten de daders van deze laffe daad tegen grensrechter Richard gestraft worden. Daarnaast vind ik dat er meer aandacht en campagnes tegen geweld moeten zijn. “There's no such thing as bad publicity” wordt dikwijls gezegd. Maar personen die dit soort belachelijke berichten op het net slingeren zouden publiekelijk te schande mogen worden gemaakt: “Ik probeer over de rug van anderen leuk gevonden te worden. Ik ga over li(j)ken!”

Helaas staan diverse (sociale) media vol met dit soort onzinberichten: “Retweet als je op je verjaardag bent geboren, negeer dit en morgen word je overreden door een brandweerwagen” telt 153 retweets. Het bericht: “Deel dit bericht als je geboren bent tussen 1910 en 2010” is 528 maal gedeeld. Aan dit soort aandachttrekkerij erger ik mij groen en geel. Wanneer ik zo’n bericht zie, daalt spontaan mijn IQ, ik vermoed ongeveer met een half punt per retweet, share of like.

De koffie is op, ik begin de dag. Een geluid komt uit mijn broekzak: “Pling!” Een mailtje via mijn telefoon komt binnen:

“Karel van Dijk kreeg dit bericht in 1995.
Hij stuurde dit bericht door aan 25 mensen.
Enkele dagen later krijg hij 15.000.000 dollar op zijn rekening bijgeschreven.
Sara Jansen ontving dit bericht en stuurde het niet binnen 4 dagen door.
Zij verloor haar baan.
Toen zij de brief opnieuw vond en hem doorstuurde kreeg zij binnen een paar dagen een betere baan.
Pieter van Kalveren negeerde dit bericht.
Hij werd 11 dagen later dood aangetroffen in bed met twee afgehakte oren.
Stuur dit bericht door naar 25 vrienden en je wordt rijk, anders gebeuren er erge dingen.”

Tot op heden heb ik het bericht niet doorgestuurd. Ik ben geen miljonair geworden maar ik heb beide oren nog en heb mijn baan behouden. Jammer genoeg heb ik gister wel mijn enkel verzwikt.

-

Eindhoven, december ’12

P.S. Beveel links onder deze column aan op Facebook. Voor elke aanbeveling wordt een geldbedrag geschonken aan de stichting “Stop de Midlifecrisis van de Pandabeer”. Met uw donatie kopen wij voor elke pandabeer een Lamborghini!