Overlord

Band of Brothers is inmiddels, na al die jaren, nog steeds een geliefde serie bij een groot publiek. De liefde voor The Walking Dead begint steeds verder te dalen. Desalniettemin poogt men toch onderdelen van beide series door elkaar te mixen in de nieuwste film van producent J.J. Abrams, Overlord.

Het is juni 1944 en de geallieerden starten met de bevrijding van Europa. Op de vooravond van D-Day worden diverse paratroopers gedropt ter voorbereiding op de landing aan het strand. Door de chaos die ontstaat worden de diverse compagnies gescheiden wat de soldaten direct op een nadeel zet. Als dan ook nog eens blijkt dat hun missie een broedplaats van experimenten van de Nazi's zijn barst de bom ... letterlijk.

Overlord vuurtje

Het begin van deze film is intens. Via heftige beelden wordt je gedropt in het door de Nazi's bezette Franse landschap. De toon wordt gezet. Als kijker weten we dat we nog meer chaos kunnen verwachten. Die chaos komt, maar het wordt eigenlijk net niet gek genoeg. De combinatie van 'super soldaten' leent zich perfect voor een over-the-top cultspektakel. Maar echt bizar en pulp wordt het nergens. De film bevat wel een lekkere hoeveelheid gore die we al lang niet meer zo gezien hebben in de bioscoop.

Voor de hoofdrollen heeft men gekozen voor acteurs die al in grote tv-series hebben gespeeld. Zo hebben we Pilou Asbæk uit Game of Thrones en Iain de Caestecker uit Agents of S.H.I.E.L.D. Leuk voor de herkenbaarheid maar het zijn geen indrukwekkende rollen, hoewel Pilou wel duidelijk de grootste lol heeft als Nazi-commandant. Indrukwekkend zijn wel de vele practical effects, die zijn ingezet om realistischere schrikreacties van de acteurs op te roepen. Al deze factoren worden in een lekker tempo aan elkaar geregen waardoor je niet veel tijd krijgt om op adem te komen.

Overlord likewhat

Concluderend kan gezegd worden dat Overlord een lekkere actiefilm met veel gore is. Het concept is echter te bizar om een groot publiek aan te spreken maar de film is niet vreemd genoeg om een grote schare cultfans te verwerven. Een 8 voor liefhebbers, een 6 voor het grote publiek.