Blu-ray: Ocean's 8

De Ocean's filmreeks heeft inmiddels een rijke geschiedenis. Van de jaren '50 met de Rat Pack in de hoofdrollen - een reeks entertainers waaronder Frank Sinatra en Dean Matrin - tot de remakes begin 2000 met steracteurs George Clooney, Matt Damon en Brad Pitt. Regisseur Gary Ross besloot dat de heist-serie nog wel een keer uit het stof kon worden gehaald, en daar was dan ook Ocean's 8 met enkel vrouwen in de hoofdrol. Onnodig? Ja. Of het ondanks dat een vermakelijke film is? Ja, dat ook.

Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Mindy Kaling, Sarah Paulson, Awkwafina, Rihanna en Helena Bonham Carter vormen een team in de aktie-komedie Ocean’s 8. Vijf jaar, acht maanden, twaalf dagen ... en een beetje heeft Debbie Ocean (Sandra Bullock) moeten wachten op wat de grootste roof van haar leven moet worden. Als geen ander weet ze wat je daarvoor nodig hebt: experts. Samen met haar partner in crime Lou Miller (Cate Blanchett) stelt ze een team van specialisten samen, bestaande uit: juwelenmaakster Amita (Kaling), straatoplichtster Constance (Awkwafina), hekwerkexpert Tammy (Paulson), hacker Nine Ball (Rihanna) en modeontwerpster Rose (Bonham Carter). Het doel van deze roof is diamanten ter waarde van 150 miljoen dollar te stelen tijdens hét evenement van het jaar; het Met Gala. Echter, de diamanten schitteren wel om de hals van de wereldberoemde actrice Daphne Kluger (Hathaway), het stralende middelpunt van de avond. Het plan is waterdicht maar het team mag geen enkele fout maken om binnen te komen en onopgemerkt weer te vertrekken met de buit. In Ocean's 8 spelen ook James Corden als de verzekeringsdetective die de puzzel moet oplossen en Richard Armitage als Klugers onwetende date tijdens het gala.

Een heistfilm met enkel vrouwen in de hoofdrol is op zich een prima idee. De keuze om hierbij de populaire Ocean's-naam te gebruiken voor dit doel wat minder. Natuurlijk is dit gedaan met het idee om meer kijkers naar de bioscoopzalen te trekken, en geef de producenten eens ongelijk, maar de sterrencast zelf zou ook al genoeg kijkers hebben betrokken. Met hoofdrollen voor Sandra Bullock en Cate Blanchett hoef je niet te teren op de naam van een populaire franchise, en het is dan ook te verwachten dat hier negatieve reacties op komen. Vooral als er barweinig met het originele materiaal wordt gedaan, behalve dan dat hoofdrolspeelster Sandra Bullock de zus zou moeten zijn van het personage van Clooney, Danny Ocean.

oceans 8 movie

Desondanks is Ocean's 8 wel een vermakelijke film. De film ziet er prachtig uit met mooie scènes in het Metropolitan Museum of Art, en ook de muzikale begeleiding maakt indruk. Ook de verschillende personages die de revue passeren worden goed door de steractrices weggezet. Veel lof weer voor Anne Hathaway en Helena Bonham-Carter die de film naar een hoger en grappiger niveau tillen. Het resultaat is een vermakelijke en grappige heistfilm die volgens een standaard-riedeltje volgt, maar dit wel heel effectief doet. Het is jammer dat er is geteerd op de Ocean's-naam, maar als je dat vergeet krijgt de film qua inhoud een dikke voldoende.

Het 4K blu-ray schijfje van Oceans 8 is daarnaast top vormgegeven. Het Ultra High Definition-beeld is ten alle tijde scherp, dynamisch en ruisloos. Ook op het geluid is niets aan te merken door ondersteuning voor Dolby Atmos, de geluidstechniek die men ook uit de bioscopen kent. Voeg daar nog een mooi rijtje van bonusmateriaal aan toe, waaronder verwijderde scènes en een mooi inkijkje bij de cast en crew, en je hebt nagenoeg een perfecte blu-ray uitgave.