DVD: 90210

Als je je puberjaren hebt doorgebracht in de jaren negentig, dan ben je vermoedelijk opgegroeid met de bekende Amerikaanse series Beverly Hills 90210 en Melrose Place. Beide series gaven een kijkje in de belevingswereld van een stel bevoorrechte en steenrijke scholieren die tijdens hun highschoolcarrière en hun studie bezig waren met opgroeien en elkaar. En zoals het vaker gaat worden succesformules uit het verleden maar al te graag weer uit de kast getrokken om geld te verdienen. In het geval van 90210 is zelfs een van de afleveringen geregisseerd door een de meest populaire acteurs uit de originele serie: Jason Priestly. Het eerste seizoen van de serie is nu op dvd verkrijgbaar.

Dat de nieuwe 90210 leentje buur speelt van de originele serie, blijkt wel uit de synopsis. Annie Wilson en haar (geadopteerde) broer Dixon verhuizen vanuit het saaie Kansas naar Californië, omdat hun vader daar de nieuwe rector wordt van West Beverly High. Zij komen uit een betrekkelijk eenvoudig gezin en belanden plotsklaps tussen de exorbitant rijke pubers van Beverly Hills. Annie en Dixon denken dat het voor hun een hele klus wordt om succesvol te integreren op hun nieuwe school, maar dat blijkt mee te vallen. Ook papa Wilson heeft maar weinig moeite om te wennen aan de lokatie; hij was ooit een leerling van de school en het gezin trekt voorlopig in bij hun alcoholistische oma die in een kast van een huis woont. In de serie zien we hoe Annie en Dixon zich redden op de nieuwe school, maar er zijn ook aparte verhaallijnen voor de andere leerlingen. Daarnaast, en dat is best een afwijking van de originele serie, is er ook ruimte voor de karakterontwikkeling van de ouders van de kinderen.

De nieuwe 90210 is meer van hetzelfde, maar tegelijkertijd ook totaal iets nieuws. Onderwerp van de serie is nog steeds een groep tieners op de "West Beverly High", de gemeenschappelijke hangout is nog steeds de "Peach Pit" (met dezelfde uitbater en hij is niet het enige oude karakter uit de oude serie!) en de tienerproblemen bepalen ook nog steeds de verhaallijnen. Eigenlijk zijn deze van de originele serie vertaald naar het heden, een tikkeltje meer nog gedramatiseerd en er is dus meer aandacht voor de ouders van de kinderen. Ondanks dat de basis hetzelfde is gebleven, zal 90210 nooit de impact hebben die het in de jaren negentig had. Daarvoor zijn er inmiddels al te veel soortgelijke programma's op de buis geweest, zijn de karakters niet leuk genoeg om intens met ze mee te leven en gebeurt er soms simpelweg te weinig om het interessant te houden. En als er wel iets gebeurd wat een normaal mensenleven ondersteboven zou gooien, dan wordt het in 90210 in een vloek en een zucht opgelost. Tijd voor een nieuwe aflevering, want het mag niet te deprimerend worden...

De release op dvd is overigens vrij aardig te noemen, want bijna alle discs zijn voorzien van extra's. Het gaat hierbij vooral om rondleidingen op de set (West Beverly High, The Peach Pit en The Mansions), een matige feature over de gebruikte muziek, een aantal aardige commentaartracks waarin de acteurs aan het woord komen en een terugblik op de originele serie. Daarnaast bevat de set een cursus over hoe je moet overleven op West Beverly en kun je een dag lang een acteur volgen.

Ondanks dat 90210 weinig origineel en vernieuwend is, zijn er wereldwijd ongetwijfeld weer miljoenen tieners die deze serie zullen volgen. Niet elk succes hoeft immers een artistiek meesterstuk te zijn en 90210 is in ieder geval onderhoudend genoeg om als tiener op af te stemmen.

Label: Paramount Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.