DVD: License to Wed

De huwelijksdag schijnt de mooiste dag van je leven te zijn. Ook het plannen van die dag is voor veel mensen een bijzonder leuke ervaring. In License to Wed zien we dat de voorbereiding van je huwelijk ook een heuse martelgang kan zijn. Dit keer geen gemieter met taarten, bloemen of de band die niet op komt dagen, maar het onheil komt uit onverwachte hoek: de dominee doet moeilijk. De film, License to Wed, is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Als Ben Murphy (John Krasinski) en Sadie Jones (Mandy Moore) besluiten met elkaar in het huwelijksbootje te stappen, dan heeft Sadie haar huwelijksdag al helemaal voor ogen. De dominee van haar geboorteplaats moet de dienst gaan leiden en daarvoor moet alles wijken. Want de dominee (Robin Williams) is namelijk bijzonder kritisch en wil alleen huwelijken voltrekken die voor eeuwig stand houden. Omdat hij niet helemaal overtuigd is van de houdbaarheid van een aankomend huwelijk van Ben en Sadie, eist hij van de twee dat ze aantal tests doen. Het gaat daarbij niet om het invullen van een paar vragenlijstjes, maar om de meest bizarre en ridicule opdrachten. Zo worden ze opgezadeld met een lastige robotbaby én moeten ze een tijd afzien van seks. Daarnaast heeft de dominee de merkwaardige drang om de twee in alles te controleren, alvorens hij ze vraagt om hun jawoord. De merkwaardige voorbereiding op hun huwelijk lijkt Ben en Sadie niet echt in de koude kleren te gaan zitten. Zullen ze slagen of dreigt de dominee hun liefde juist negatief te beïnvloeden?

Als er één ding snel duidelijk wordt in License to Wed is het wel dat Robin Williams moeite heeft om maat te houden. Zijn opmerkelijke rol als dominee zou genoeg mogelijkheden moeten bieden om origineel en grappig uit de hoek te komen, maar hij speelt zijn karakter veel te overdreven. Het verhaal is weliswaar aardig en op veel vlakken zeker vernieuwend, maar het dient meer als kapstok voor veel losse scènes dan dat het een geheel vormt. Toch zijn er zeker ook een paar pluspunten te noemen. Mandy Moore is in de film een betoverende verschijning en John Kasinski laat met zijn acteerwerk zien zich prima thuis te voelen in het komediegenre. En dan is er nog de opvallende rol van Josh Flitter, die als koorknaapje een soort 'partner-in-crime' is van de dominee. De film kent zeker een aantal grappige momenten, maar verzandt helaas vaak in onbeduidende tussenscènes en kent een wel heel erg happy ending.

Qua extra's valt de release op dvd erg tegen. Je kunt een vijftal weggelaten scènes bekijken en er is een korte feature waarin het koorknaapje relatieadvies geeft aan 'bellers'. Beide voegen weinig toe en zijn eigenlijk niet echt de moeite waard.

License to Wed is een aardig tussendoortje, maar zeker niet meer dan dat. Voor de mannelijke kijkers bevat deze film lekker veel Mandy Moore, die een aardige rol neerzet. Daarnaast is License to Wed regelmatig erg grappig, maar zorgt het matige verhaal soms ook voor wat verveling. Voor de extra's hoef je de dvd in ieder geval niet aan te schaffen.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 9 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: