DVD: Hostel II

Het eerste deel van Hostel maakte nogal wat reacties los. De film zou volgens sommigen geweld verheerlijken en het geweld te glamoureus in beeld brengen. Toch deed de film het boven verwachting en een tweede deel kon dan ook niet uitblijven. Regisseur Eli Roth schreef wederom het verhaal zelf en de film kwam in het voorjaar in de bioscopen uit. Hostel II deed het weliswaar niet zo goed als zijn voorganger, maar was wederom een financieel succes. De film is sinds enige tijd op dvd verkrijgbaar.

Voor jonge Amerikaanse meisjes is het een droom om een zomer te backpacken door het oude Europa. In Hostel II zien we drie jongedames die een kunststudie volgen in Rome. In hun vrije tijd besluiten ze op pad te gaan en een vriendelijke Italiaanse raadt ze aan om naar een kuuroord in Slowakije te gaan. Zij voelen wel wat voor een weekend relaxen en nemen hun intrek in een oud hostel dat hun nieuwe vriendin hen heeft aangeraden. Wat ze dan nog niet weten is dat het hostel een soort verzamelplek is voor jonge toeristen die op het punt staan om op gruwelijke wijze naar de volgende wereld geholpen te worden. De dames zijn niet op de hoogte van hun lot en beleven hun weekendje Slowakije met veel plezier. Daarnaast zien we ook de mannen die op het punt staan om het weekendje van de dames flink te verpesten. Twee Amerikaanse mannen hebben flink betaald om de vrouwen te martelen en te doden. De één is onzeker en weet niet of het wat voor hem is, terwijl de ander uitkijkt naar de mogelijkheid om iemand flink te mishandelen met allerlei gereedschap. Wanneer de beide gezelschappen elkaar tegen komen, lijkt het fout af te lopen voor de vrouwen, maar hoe?

Als je een film als Hostel II in huis haalt, dan weet je wat je kunt verwachten: een hoop gegil en bloed. Het eerste deel liet zien waar sommige mensen toe in staat zijn en ook in dit tweede deel wordt een donkere kant van de mensheid getoond. Toch is Hostel II geen horrorachtbaan; regisseur Eli Roth heeft maar liefst drie kwartier introductie nodig voor het eerste echte wapenfeit. We zien de dames in de trein, op een feestje en tijdens een schildercursus, maar nergens krijgen we in die tijd de verwachte beelden te zien. Als het echte horrorgedeelte begint, betreft het slechts één slachtoffer en moeten we zeker nog een kwartier wachten op meer actie. Gelukkig verplaatst het verhaal zich dan naar de echte donkere kerkers van Slowakije en begint het bloedvergieten. Er wordt zeker pijn toegebracht en het geheel oogt ook griezelig, maar uiteindelijk valt het aantal echte horrorscènes behoorlijk tegen. Hostel II lijkt mede daardoor eerder een soort aanklacht tegen het geweld dat dit soort films uitstralen. Niet alleen omdat we nu twee kanten van het verhaal te zien krijgen, maar ook omdat de film een kijkje biedt achter de schermen van de organisatie die de kerkers in Slowakije vult. Het tamelijk onverwachte einde draagt bij aan dat gevoel, maar biedt de liefhebber van zinloze verminking juist ook weer vermaak.

Hostel II lijkt -qua verhaal- een beter uitgewerkte versie van het eerste deel. Het is makkelijker om met de slachtoffers mee te leven en op een zeker moment voel je zelfs compassie voor één van de Amerikaanse zakenmannen die voor de martelingen betaalt. Daarnaast word je in de film op een prettige manier op het verkeerde been gezet en is de algehele sfeer lekker Oost-Europees donker. Qua acteerwerk heeft de productie ook een voorsprong op het eerste deel. Met name de gruwelijke scène waarin actrice Heather Matarazzo wordt toegetakeld, gaat door merg en been. Een knap staaltje acteerwerk. Qua gore, het is al eerder gezegd, valt de film tegen. Het is een teleurstelling voor de liefhebbers van het genre en misschien niet zo slim van Roth. De film zal de horrorfans niet bieden wat ze verwachten, terwijl juist de thrillerliefhebbers -die deze prent beter zouden waarderen- Hostel II vanwege de presentatie misschien wel op de plank laten liggen.

Qua extra's is de dvd-release behoorlijk uitgebreid, zeker voor een enkele disk. Zo kun je de film bekijken met maar liefst drie commentaartracks van Roth. Eentje met producenten Tarantino en Roth, eentje met Richard Burgi, Lauren German en Vera Jordanova en de derde vult Roth helemaal alleen. Het levert een stortvloed aan informatie op, maar dan ben je als kijker ook wel volledig op de hoogte van de productie. Daarnaast bevat de dvd een viertal documentaires, die in totaal iets meer dan een uur duren. In iets minder dan een half uur krijgen we een uitgebreid kijkje achter de schermen. Als aanvulling bevat de schijf ook nog twee korte filmpjes (elk 6 minuten) over de 'special effects' en de set. Tot slot is er een feature (24 minuten) over de geschiedenis van het martelen in het algemeen. Naast de hierboven genoemde documentaires bevat de release ook een paar 'standaard extra's': een paar bloopers, trailers, verwijderde scènes en een radio-interview met regisseur Roth.

Hostel II presenteert zich als een soort non-stop slasherfilm, maar biedt veel meer dan dat. Er is een gedegen verhaal, er wordt vrij goed geacteerd èn er zijn zelfs een paar aardige wendingen in het verhaal. Toch zullen de liefhebbers van de echte 'gore' tamelijk teleurgesteld zijn in de hoeveelheid gruwelijke beelden. De release op dvd is zeer uitgebreid en is zeker een aanrader.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 8 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: