CD: Nas - Greatest Hits

Nasir Bin Olu Dara Jones is niet één of andere schimmige moslim-terrorist, maar de volledige naam van de New Yorkse rapper Nas. De Amerikaan debuteerde in 1994 met 'Illmatic', een briljant en legendarisch album in de hip hop-geschiedenis, maar daarom ook amper te overtreffen. Vlak voor de aanstaande release van zijn nieuwe album 'Nigga' is een 'Greatest Hits' verschenen als opwarmertje.

De pest met 'Greatest Hits' is meestal dat er altijd wel één of enkele belangrijke hits ontbreken, en er in plaats daarvan een aantal nietszeggende opvullertjes op staan. Echte fans laten zich natuurlijk niet afschepen met één enkel 'Greatest Hits'-album, al is het alleen al omdat de beste nummers vaak geen grote hits zijn geworden. Wat dat betreft valt dit album enigszins tussen wal en schip. Voor zijn grootste fans ontbreken nummers als 'Affirmative Action', 'Get Down' en 'The World is Yours', al is een "oldtimer" als 'Halftime' nog wel als één van de drie bonustracks opgenomen. Voor het grote publiek zullen een groot aantal titels echter amper een belletje doen rinkelen.

'Illmatic'
Het album opent met de 'verse' track 'Surviving The Times', waarin Nas terugblikt op zijn carrière, en hoe het allemaal begon; "How do they know, 16 years later, here I go!". Deze groovy openingstrack met een hoop namedropping wordt opgevolgd door 'Less Than an Hour', de themesong van 'Rush Hour 3'.
De derde track 'It Ain't Hard to Tell' is de eerste van de totaal vijf tracks die van het illustere 'Illmatic'-album afkomstig zijn. De andere tracks van dit album; 'Life's a Bitch', 'N.Y. State of Mind' en 'One Love' komen achtereenvolgens aan de beurt. De vijfde track van 'Illmatic' is het reeds genoemde 'Halftime', die als 15e track gepland is als bonusnummer van de 17 tracks in totaal.

Het grote publiek komt bij de zevende track aan haar trekken met het overbekende 'If I Ruled The World (Imagine That'), één van Nas' grootste hits van het commercieel succesvollere album 'It Was Written'. Hoewel dit album door de pers minder goed werd ontvangen stamt de ruim tien jaar oude hit wél uit de tijd dat de meezingende 'Fugee' Laryn Hill nog, -onder andere met Nas- aan de top van het firmantent stond. Twee andere grote namen die aan bod komen zijn R. Kelly in de daaropvolgende remix van 'Street Dreams' en 'Hate Me Now', waarin Puff Daddy mee-rapt.

Hip Hop is dead
Of je deze 'Greatest Hits' daadwerkelijk wil aanschaffen, dat is uiteraard aan jou. De tracklist staat hier. Vorig jaar heeft Nas de hip hop nog dood verklaard, en eerdaags komt er een geheel nieuw album uit: 'Nigga'. Je kunt deze 'Greatest Hits' van Nas als lekker aperitiefje nuttigen voordat het nieuwe album uitkomt, of dit beschouwen als één gang teveel. Maar het blijft fijn om 'One Mic', 'I Can' en Nas is Like' weer eens terug te horen…

Label: Columbia Releasedatum: 5 november 2007 Waardering: