DVD: Xena - Warrior Princess (seizoen 1)

Velen zullen zich de serie Hercules - The Legendary Journeys uit de jaren negentig nog wel herinneren. Op één van zijn reizen loopt Hercules de oorlogszuchtige Xena en haar roversbende tegen het lijf. Xena blijkt bijzonder populair, en al snel is besloten om Xena een eigen spinoff-serie te geven. Xena - Warrior Princess is het resultaat. De serie weet op een aangename manier fantasy en mythologische elementen te combineren met actie, humor en een vleugje romantiek. Het eerste seizoen is nu op dvd verkrijgbaar.

De serie, gesitueerd in een fictieve Griekse Oudheid, gaat over de avonturen van Xena (Lucy Lawless) en sidekick Gabriëlle (Renée O'Connor). Het verhaal begint op het moment dat Xena's leger zich tegen haar heeft gekeerd, omdat zij weigert een klein kind te doden. Xena besluit daarna om haar 'dark side' de rug toe te keren en haar talenten aan te wenden voor het goede. Gedurende de serie ontwikkelt Gabriëlle zich van onwetend en naïef groentje tot volwaardige gevechtspartner, alhoewel hier in het eerste seizoen nog niet zoveel van te merken is.

Innerlijke strijd
Centraal in de serie staat de innerlijke strijd van Xena en de relatie tussen haar en Gabriëlle: het blijkt regelmatig lastig om continu het goede te doen. Daarnaast twijfelt Xena vaak aan haar acties en beweegredenen: kan ze überhaupt wel in het reine met zichzelf komen door enkel goede daden te doen?

De serie is afwisselend en daardoor interessant om te volgen. Lichte en komische afleveringen worden afgewisseld met meer dramatische shows. Het gebruikte geweld is echter zelden realistisch, waardoor de serie en de onvermijdelijke gevechtscènes een komisch karakter krijgen. Je kunt het wellicht een beetje vergelijken met de hitserie The A-Team.

Naakt
Een favoriet discussiepunt voor velen is de veronderstelde relatie tussen de dames. Er zou meer zijn tussen de dames dan slechts een 'zakelijke' overeenkomst om gezamenlijk slechteriken in de pan te hakken. Zo zouden de dames lesbische gevoelens voor elkaar hebben, of op zijn minst verliefd zijn op elkaar. Vooral de episode Altared States biedt voer voor vele discussies: in de openingsscene zwemmen ze samen naakt, Gabriëlle verzucht - weliswaar onder de invloed van hallucinerende middelen - hoe mooi Xena is en aan het eind van de aflevering is hun interactie wel heel erg speels.

De afleveringen in het eerste seizoen staan allemaal op zichzelf. De rode lijn wordt gevormd door de ontwikkeling van de twee hoofdpersonages. Aanvankelijk gelooft niemand dat Xena is veranderd. Overal waar het tweetal komt, worden ze met argwanende blikken gevolgd. Gabriëlle verheerlijkt bij vlagen Xena's daden, maar Xena drukt Gabriëlle op het hart dat haar levensstijl nou niet bijzonder nastrevenswaardig is. Er wordt nadruk gelegd op het feit dat Gabriëlle nog nooit iemand heeft gedood. Het is de gezamenlijke inzet van de dames om dit zo te houden. Het wapen dat Gabriëlle gedurende het eerste seizoen kiest - de staf - is in die zin tekenend: het is een verdedigingswapen, dat niet direct dodelijk is.

Familie
Xena en Gabriëlle gaan elkaar als familie beschouwen. In de laatste episodes blijkt hoeveel ze in de loop der tijd voor elkaar zijn gaan voelen. Aan het einde van het seizoen duiken er verschillende oud-minnaars van Xena op, en Gabriëlle ervaart enkele kalverliefdes. Het tweetal blijft ondanks alles echter bij elkaar.

Al met al is het eerste seizoen een goede basis voor het vervolg van de serie gebleken. De dvd-box bevat in totaal met zes dvd's zo'n 16,5 uur aan beeldmateriaal. Het geluid is jammer genoeg enkel mono. Ook bevatten de dvd's geen extra's. De box ligt voor een prijs van rond de veertig euro in de winkels: dit alles maakt de serie slechts interessant voor liefhebbers van series uit de jaren negentig in het algemeen en van Xena en Hercules in het bijzonder. Wie de schoen past...

Label: Universal Releasedatum: 19 juli 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.