CD: Genesis Live 1973-2007 Box Set

Genesis-fans worden wel verwend de laatste tijd zeg! Afgelopen jaren zijn er al drie prachtige box-sets uitgekomen van de Britse band, die zo goed als de hele tijdspanne van de band in een geremastered en uitermate aantrekkelijk jasje hebben gestoken (1970-1975,1976-1982,1983-1998). Bomvol extra's, opgepoetste geluiden, interviews en fragmenten waar de liefhebbers van smullen. Dacht je het hele oeuvre in huis te hebben, komt er weer een box uit. En hierna is het nog niet klaar, want er is nog een Genesis Movie Box op komst komende maand. De uitgave van nu komt onder de noemer Genesis Live 1973-2007 uit. De naam zegt het al, een verzameling live-registraties van de beroemde groep, met dezelfde opzet en uitstraling als de vorige boxen, zodat hij mooi in het rijtje past.

Live-opnames blijven toch één van de mooiste uitgaven van bands omdat de setlists een feest van herkenning of juist een verrassing van noviteiten kunnen zijn. Een mooie mix van albumtoppers en minder bekend materiaal. Jammer genoeg wordt de studiokwaliteit zelden gehaald, zeker niet in het verre verleden. Live-concerten van de jaren zeventig kunnen dan ook wel een flinke remaster gebruiken en dat is hier ook gebeurd. De box bevat alle officiële live-uitgaven van Genesis, behalve Live Over Europe 2007. Hierdoor klopt de naam van de box niet helemaal, want de 2007-uitgave is dus niet meegeleverd. Wel is er in de box ruimte vrijgelaten voor de cd. Beetje plausibele actie is het wel, maar blijkbaar is het management door producer Nick Davis overgehaald met het argument dat veel Genesis-fans de uitgave niet tweemaal in twee jaar wilden kopen.

Deze kleine smet mag de pret echter niet te drukken na het zien van de inhoud van de box, die bestaat uit Genesis Live, Seconds Out, Three Sides Live en The Way We Walk. Daarnaast is er nog de uitgave van Live At The Rainbow 1973. Van Genesis Live, Seconds Out en Live At The Rainbow 1973 is er een bonus-dvd toegevoegd. Van Three Sides Live en The Way We Walk zijn er alleen nieuwe stereo-mix cd's aanwezig. Bij elkaar een grote hoeveelheid materiaal, verspreidt over elf schijven, om fans een tinteling van in hun buik te geven.

Genesis Live bestaat uit een helder klinkende remaster van het origineel plus een vijf tracks tellende registratie opgenomen in 1975 in het Shrine Auditorium te Los Angeles. Deze tracks maakten trouwens ook al deel uit van Archives, Vol. 1: 1967-1975, uit 1998. Echte noviteiten zijn er dus niet terug te vinden op deze schijf...maar de kwaliteit is wel stukken verbeterd. Aangezien deze uitgave afstamt van een radio-uitzending (maar de enige opname op multitrack was uit die tijd) is de verbetering aanzienlijk. De lagen zijn meer uit elkaar getrokken en de helderheid en energie van het concert is met grote sprongen vooruitgegaan. Seconds Out, opgenomen in Palais des Sports in Parijs in 1976 en 1977, was sowieso al een lieveling voor vele Genesis-fans en zal nu misschien helemaal doodgeknuffeld worden. De dubbel-cd laat dit prachtige optreden in vol ornaat doorklinken. Zoals bijvoorbeeld 'Firth of Fifth' nu sprankelend door je speakers knalt is puur genot. De kwaliteit komt ook duidelijk op Three Sides Live als winnaar uit de bus. Hierop komt veelal het geluid van de studio-albums Abacab en Duke aan bod. Waar 'Supper's Ready', die op Seconds Out nog voor bijna 25 minuten aan luistergenot zorgt, is nu de heerlijke 'In The Cage Medley' één van de blikvangers. Voor Three Sides Live moet men het nog even zonder dvd doen en is het wachten tot de Movie box uitkomt. Maar met de cd's kan je je ook al prima vermaken. Ook bij The Way We Walk is nog geen meegeleverde dvd, maar wederom een heldere en vollere nieuwe stereo-mix. Tevens is het belangrijk om te vermelden dat de juiste volgorde van tracks is gebruikt op deze uitgave, in tegenstelling tot The Short en The Long releases. Dit resulteert hier wel eens in minder subtiele overgangen, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van de juiste volgorde. En dan zijn er op de tweede disc nog 'Mama', 'That's All' and 'In Too Deep' toegevoegd als bonustracks. Kortom een behoorlijk volledig overzicht van deze tour.

Dan rest nog de uitgave van Live At The Rainbow 1973, waarvan vijf tracks ook al eerder op de Archives zijn verschenen. Destijds vond Peter Gabriel het nodig om zijn zanglijnen opnieuw in te zingen, maar hier is hij weer in 'oude' stijl terug te horen, maar wel geremastered en daardoor beter hoorbaar dat het inderdaad niet altijd perfect was. Hiermee wordt echter wel het authentieke gevoel opgeklopt, waardoor de emotie van het concert beter naar voren komt. In het totaal staan er vier nooit uitgegeven tracks op deze uitgave, waarvan 'Watcher of the Skies' en 'The Musical Box' alleen op de dvd staan.

Kleine minpunten van de box zijn dus het gemis van de Live Over Europe-discs, het feit dat er slechts vijf nooit uitgegeven tracks zijn en deze dvd's geen interviews bevatten zoals in de vorige boxen. Die laatste schijnen in de Movie Box te zijn verwerkt. Maar eigenlijk kunnen Genesis-fans wederom alleen maar blij zijn met deze box. Het geluid is zoveel vooruit gegaan en de vormgeving is net als bij de vorige drie boxen erg mooi. Een lust voor oog en oor!

Label: Virgin Releasedatum: Oktober 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.