Battleborn

 

Voor de tweede missie pak ik een ander personage, want er zijn 25 personages, dus ik wil wel wat variatie om te zien of ze echt zo anders spelen. Dit keer pak ik een andere melee, maar dan meer defensief ingesteld. Eens kijken of deze echt verschilt van El Dragon. Het ding heet Kelvin, en bestaat volgens het verhaal uit heel veel micro-organismen die zich hebben gemanifesteerd als dit wezen. Al snel kreeg hij de bijnaam ‘ijsje’, want deze wandelende rots met tanden bevriest mensen door in een ijsbal te veranderen en zo zijn schild weer op te bouwen. Zijn bijtaanval zorgt ook voor life-drain, dus schade doen levert jezelf weer leven op. Grappig detail: je ziet het level uit de bek van Kelvin, inclusief tanden. Kelvin is een taaie, want voordat een vijand op zijn levensmeter kan inhakken, moet hij eerst door zijn schildmeter heen. Met Kelvin spelen is even wennen. Om als tank te kunnen fungeren, moet hij vooral aanvallen met zijn beet om leven terug te verdienen en om dat een stukje veiliger te doen, moet hij vijanden vertragen met zijn ijs. Hij is duidelijk trager dan El Dragon, maar kan beter zijn mannetje staan en in zijn eentje een ingang tanken.

Battleborn-preview (Foto: 2K Games)

In de tweede missie mogen we aan de bak om een sentry-voertuig te activeren en naar zijn doel te begeleiden. Natuurlijk worden we in waves aangevallen en moeten we af en toe teleporters mollen om de constante stroom van vijanden uit die dingen te laten stoppen. Soms is er een platform waar iemand op moet staan om een deur te activeren of ergens anders te geraken. Op een gegeven moment vraagt dat weer om gecoördineerd teamwork als je met drie man op drie tegels moet staan om een lift te activeren. De overige twee kunnen dan naar boven om een flinke kluit aan sterke vijanden te verslaan die zichzelf genezen. Elkaar afwisselen is de boodschap. De twee gaan soms terug, staan meteen op een platform waardoor twee verse spelers weer verder kunnen vechten. Een healer bij de platformen heelt ondertussen de terugkerende personages om ze klaar te maken voor de volgende wissel. Op die manier doe je een constante stroom aan schade, zonder zelf dood te gaan. De eindbaas heeft ook weer een tactiek waar je als team op moet inspelen, en we gingen er met de eer vandoor dat we het eerste team waren dat het level in één keer uitspeelde, zonder in een keer het hele team dood te laten gaan bij de baas.

De missies die we speelden, zitten niet alleen goed in elkaar qua variatie en teambased aanpak, maar ook qua humor. De personages komen van een van de vijf planeten die vechten om de laatste ster. Sommige rassen mogen elkaar niet en dat laten ze tijdens het spelen al weten in dialogen. De verschillende stijlen die ik bij mezelf maar ondertussen ook van andere teamleden zag, zorgt wel voor een gevoel dat er genoeg variatie zit in de personages en hun gameplay. Er moet haast wel voor ieder wat wils bij zitten. Ik verras mezelf door voorkeur voor melee-vechters, waar ook weer veel verschil onderling is. Maar natuurlijk wil ik nog even aan de gang met weer een andere speelstijl.

Battleborn Incursion (Foto: 2K Games)

Die tijd hebben we, want we gaan de twee teams het tegen elkaar laten opnemen in Incursion. De bedoeling? Ieder team heeft twee sentry's, en je moet die van het andere team natuurlijk proberen te mollen. De sentry's zelf hebben een schild. Dat schild kunnen de spelers zelf niet slopen, daarvoor zijn er minions. Nee, niet die gele leiperds met brillen. De minions uit Battleborn komen zo af en toe uit jouw basis en rennen het veld op. Jij moet ze begeleiden en beschermen tegen het vijandige team. Komen ze bij de sentry in kwestie, dan mollen ze zijn schild en is deze te beschadigen. Is de tijd op, dan wordt er gekeken naar de totale schade van de sentry's. Is dat gelijkspel, dan wordt er gekeken naar de teamprestaties, zoals kills, maar ook verzamelen van shards en turrets.

Iedereen die spellen als League of Legends kent, zal heel veel parallellen zien. Allereerst zijn er drie ‘lanes’, kortom paden, naar de tegenstander. Onderweg vind je shards en plekken waar je turrets kunt zetten, die je betaalt en upgradet met shards. En dan zijn er nog huurlingen op de map te vinden. Deze moet je eerst verslaan en claimen. Daarna helpen ze je voor zolang ze leven. Het lullige: je kunt toekijken hoe het andere team de huurling aanpakt en dan op de claimplek gaan staan. Wederom: teamwork is van het grootste belang.

Battleborn Incursion (Foto: 2K Games)

In deze sessie speel ik Toby de pinguïn. Nu zijn pinguïns over het algemeen niet zo sterk, maar Toby zit in een mech met railgun, waardoor hij meer punch in zich heeft. Toch speelt het niet zo fijn als de meleepersonages El Dragon en Kelvin van eerder. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar Toby voelt wat zwak. Misschien heb ik de verkeerde keuzes gemaakt, maar mijn score op het helaas verloren potje zaten ‘m vooral in assists, niet in daadwerkelijke kills, alsof zijn railgun te zwak is. Pas op level 5 krijg je een laser beam en kun je echt wat betekenen. Maar voordat je zover bent, ben je al veel verder in de match en zit je krap in de tijd.

Battleborn heeft me verrast. Van tevoren ging ik erheen met het ‘weer een multiplayer-shooter’-gevoel. Maar het is niet ‘weer’ een shooter. De co-op was erg leuk om te spelen en Incursion was eens verfrissend tussen al die capture-the-flag-varianten in de hedendaagse shooters. Battleborn is dan ook duidelijk meer Borderlands meets League of Legends. Je hebt niet zo veel wapens als in Borderlands, maar wel des te meer personages en vaardigheden om mee te variëren in combinatie met de items uit de booster packs.

Het goede nieuws is dan ook dat Gearbox Battleborn voor langere tijd van gratis content-updates wil voorzien. Ze beloven onder andere vijf nieuwe personages, en ook multiplayermaps, speelmodi en community-features. Alleen vijf uitbreidingen aan de verhaalmodus zitten achter betaalde DLC, die je natuurlijk met het bestellen van een seizoenspas voor net wat minder kunt kopen. Dus als je vooral lol in multiplayer wil hebben, dan word je in ieder geval niet genaaid doordat alle nieuwe content achter een paywall wordt gezet. Je hoeft geen DLC te kopen om alles te kunnen blijven spelen in multiplayer. Daar kunnen vele andere spellen veel van leren. Of Battleborn leuk blijft op lange termijn, is even afwachten, want pas vanaf 3 mei kunnen we aan de gang. Aankomend weekend is er een open bèta voor PlayStation 4, waar ik zeker aan mee ga doen. De week erop is deze bèta er voor Xbox One en pc. Dan kun je zelf zien of het wat voor je is.