Xbox One

Op de gamescom kon ik achter gesloten deuren alvast een goede indruk krijgen van wat de nieuwe mogelijkheden zijn van Xbox One.

Xbox One

Wat gelijk opviel is dat de nieuwe interface een stuk strakker is en weer een stapje dichterbij Windows 8 en Windows Phone 8 komt. Hoewel er van tevoren werd aangegeven dat het om een bèta-versie van het OS ging, werkte de interface erg vlot. Als ik nu even snel een potje wil gamen dan zit ik voor mijn gevoel al bijna vijf minuten te wachten tot Xbox 360 alles geladen heeft en dat wekt bij meer dan eens irritatie op.

Xbox One Dashboard

Wat Xbox One in combinatie met Kinect ook doet, net zoals je nu ook met Xbox 360 en Kinect kunt, is de speler automatisch aanmelden op zijn of haar account. Waar het verschil in zit is dat Xbox One een beter onderscheid maakt tussen accounts wanneer er meerdere mensen zijn aangemeld. Dit werkt met name in combinatie met stemherkenning. Als de ene speler bijvoorbeeld zegt: "Xbox Friends", dan gaat Xbox One binnen een seconde naar de friends list. Als de ander vervolgens zegt: "Xbox Achievements", wisselt Xbox vrijwel direct naar de achievements van die speler. Dit werkt ook in combinatie met games. Als één iemand aan het spelen is en wil stoppen, dan zegt de andere speler: "Xbox [gametitel]", en zo wisselt de Xbox One naar de laatstgespeelde game van die speler. Wil de eerste speler toch weer verder dan hoeft deze ook alleen maar 'Xbox [gametitel]' te zeggen en zo wisselt de Xbox weer terug. Er zit ook een handigheidje in, want op het moment dat je gaat wisselen van game zit er een timer op waarin je de wisselactie kunt annuleren. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je niet per ongeluk je game wisselt. Ben je alleen aan het spelen dan kun je ook wisselen van game, maar dan wordt de game die je aan het spelen bent wel volledig afgesloten. Er kunnen tot maximaal zes personen ter gelijkertijd aangemeld zijn.

Xbox One

De friends lists en achievements zijn ook herzien. De friends list is nu eigenlijk een sociaal netwerk en werkt meer zoals Twitter. Je kunt mensen volgen, zijn kunnen jou volgen en hoewel je maar duizend vrienden kunt hebben, kun je wel een onbeperkt aantal volgers hebben. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een bekend iemand in de gaten houden en zien wat diegene doet, maar blijft het daartoe beperkt totdat diegene jou ook volgt. Het is mogelijk om zelf te bepalen wie wat ziet dus ook over privacy is nagedacht. Als je duizend vrienden hebt, is het wel lastig om te bijhouden wie nu wie is. Daarom is het ook mogelijk om mensen als favoriet aan te merken en deze zullen dan op een apart scherm te zien zijn.

De achievements zijn iets minder rigoureus veranderd, maar hebben desalniettemin een leuke toevoeging gekregen. Het is straks mogelijk dat games 'tijdelijke' achievements krijgen. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld FIFA 14 speelt tijdens het WK 2014 in Brazilië, en Nederland wordt  − hoe onwaarschijnlijk ook − wereldkampioen, er ineens een achievement kan komen als: 'Zorg dat je met het Nederlands elftal ingame kampioen wordt'. Deze achievements zullen tot maximaal één week beschikbaar blijven en daarna kun je ze dus niet meer halen.

Xbox One Achievemnts

Ook liet men 'Xbox on' zien en een leuke toevoeging daarbij is dat je met dat commando ook je televisie aan kunt zetten. Dit gebeurt door middel van een iR-blaster-signaal. Zodra je de iR-code van je televisie hebt ingevoerd op Xbox One, wordt de Xbox, of eigenlijk Kinect, je draadloze en knoploze afstandsbediening. 'Xbox mute', 'Xbox volume up' en 'Xbox volume down' werden als voorbeeld geshowd, maar het is niet ondenkbaar dat je straks ook 'Xbox channel 8' of 'Xbox channel up/down' kunt roepen. Door de iR-blaster is het niet belangrijk waar je Xbox One neerzet en hoeft deze dus niet direct naast je televisie te staan en werkt dit ook als je Xbox in een kastje staat.

Xbox One Guide

Het Guidemenu, het kleine menu wanneer je nu op de controller op de Xbox-knop drukt, komt niet meer terug op Xbox One. De knop zal nu net zoals de Startknop in Windows 8 je direct naar het dashboard brengen. De reden dat men dit op Xbox 360 wel zo deed, is omdat het dashboard gewoon te traag op Xbox 360 werkt als je direct naar je dashboard terug zou gaan.

Een andere nieuwe feature is Connected Standby. Als je deze activeert, zal Xbox One altijd standby staan, met een verbruik van twee à drie watt, en wanneer er content beschikbaar is zal Xbox One dit automatisch downloaden en installeren. Daardoor hoef je straks geen minuten meer te wachten totdat een bepaalde update of downloadable content gedownload en geïnstalleerd is, zoals dat nu bij Xbox 360 soms het geval is. Ook zal Xbox One veel sneller (binnen enkele seconden) opstarten wanneer Connected Standby geactiveerd is.

Xbox One Rear

Tijdens het spelen van een spel zal altijd de laatste dertig seconden gebufferd worden. Als je het moment dat je een brute actie maakt gelijk wilt delen, kun je direct 'Xbox Record That' roepen. Op dat moment zullen de laatste dertig seconden opgeslagen worden en kun je deze direct editen en delen via het uploadprogramma door 'Xbox upload' te roepen. Wil je de volledige vijf minuten opnemen, dan moet je van tevoren het upload-programma starten. Doordat elk proces zijn eigen resources heeft, kunnen meerdere apps zoals Netflix, Internet Explorer en Skype tegelijk draaien zonder dat een andere app daar last van heeft.

Alle spellen zullen geïnstalleerd worden op de harde schijf en alles zal automatisch gecategoriseerd worden en gekoppeld worden aan je Gamer ID. Als je dus bij een vriend of vriendin bent en je meldt je aan op zijn of haar Xbox One dan heb je ook toegang tot jouw games, zelfs als er al iemand bij jou thuis al op Xbox One aan het spelen is. Dit geldt trouwens alleen voor de digitaal gedownloade games. Heb je nog een 'ouderwetse' disc dan zul je deze alsnog in het betreffende systeem moeten zetten.

En dan de nieuwe Kinect 2.0. Wat gelijk opvalt is dat het latency-probleem zo goed als verdwenen is en dat deze nu als echt toegevoegde waarde zal kunnen dienen. Men toonde een techdemo van een futuristische shooter en heeft als uitgangspunt genomen om de speler als derde analoge stick te gebruiken. Wanneer de speler opzij leunde, leunde de camera gelijk mee. Hoe vaak zit je op de bank een shooter te spelen en leun automatisch opzij om net om dat ene hoekje te kunnen kijken terwijl dat toch niet lukte. Met Kinect 2.0 dus wel. Ook had het personage een x-ray-bril op en sommige vijanden kon je alleen zien als je je x-ray-view aanzette. Door met je vinger op een denkbeeldige knop aan de zijkant van je hoofd te drukken, kon je de x-ray-view net zo snel als een druk op de knop aan of uitzetten en zo de vijanden allemaal afknallen.

Kinect 2.0

De avatars zullen ook overgezet kunnen worden, maar welke rol deze zullen gaan spelen op Xbox One wilde men nog niet vertellen. Ik ben weer een stuk positiever over Xbox One en ben ik erg benieuwd welk nieuws er de komende tijd uit gaat komen. Het is nog even afwachten, maar ik verwacht dat Microsoft nog wel wat dingen achter de hand heeft om het gat met Sony te dichten.