Assassin's Creed Syndicate

Met het nieuwste deel in de Assassin's Creed-Franchise, Assassin's Creed Syndicate, wil Ubisoft laten zien dat ze nog steeds weten hoe ze een waardig deel in de serie kunnen maken. Assassin’s Creed: Unity nam de spelers mee naar de Franse Revolutie, een mijlpaal in de menselijke geschiedenis. Helaas kende deze game een groot aantal problemen en vraagstukken bij de lancering. Daarnaast, werd de game niet zo goed ontvangen als de vorige delen in de franchise. Ubisoft zal deze keer met Assassin’s Creed: Syndicate alle zeilen bij moeten zetten om al hun beloftes na te komen.

Het is vanzelfsprekend een hele opgave voor Ubisoft om ieder jaar weer een nieuwe AAA Assassin’s Creed-titel te ontwikkelen. En de meningen over dat de franchise verzadigd begint te raken hoor je steeds vaker. Het is dus ook dit jaar weer aan Ubisoft om gamers en fans van de franchise te overtuigen dat Assasin’s Creed: Syndicate genoeg vernieuwingen biedt om ons weer over de daken van een stad te laten rennen. Kennelijk heeft Ubisoft ook meer vertrouwen, want in tegenstelling tot E3 2014 was er deze keer wel een speelbare demo van het laatste deel uit de serie. Dus ik was blij toen ik bij Ubisoft aan de gang kon gaan met Assassin’s Creed: Syndicate.

Assassin's Creed Syndicate

Aangezien ik bijna alle Assassin’s Creed-games gespeeld heb, maar Unity heb overgeslagen, was ik in het begin behoorlijk sceptisch. Wel raakte ik gelijk enthousiast over de nieuwe periode waarin Syndicate - het victoriaanse Londen in 1868 - zich afspeelt. Dit is het namelijk het hoogtepunt van de Industriële Revolutie, wat natuurlijk opties biedt voor een aantal interessante nieuwe Assassin-gadgets en dus gameplay-elementen.

Tijdens de demo heb ik kennis kunnen maken met een van de twee speelbare personages, Jacob Frye. Jacob is de broer van collega-Assassin Evie Frye, die tevens als speelbaar personage is genoemd. Helaas was Evie niet beschikbaar tijdens de demo. Ik heb dus geen idee hoe verschillend of wellicht gelijkwaardig de speelstijlen van Jacob en Evie zijn in de game. Op gamescom gaan we meer van Evie zien en hopelijk ook spelen.

Assassin's Creed Syndicate

In het eerste gedeelte van de demo moet je ongemerkt een aantal bendeleden van de bende 'Bloody Nora' uit zien te schakelen. Het eerste wat je doet - zoals in de voorgaande delen - is je Eagle Vision aanzetten en je doelwitten lokaliseren. Zodra je deze gevonden hebt, kun je een van de nieuwe gadgets gebruiken, de 'grappling hook'. Vanaf het eerste gebruik van deze gadget merk je dat dit echt een game changer is. Want je mikt à la Batman op een punt boven je, schiet de haak en vervolgens klim je eenvoudig omhoog. Vergeleken met het ouderwetse klim- en klauterwerk gaat dit je dus heel wat tijd schelen. Ook kun je de grappling hook horizontaal afvuren. Hiermee kun je 'ongemerkt' de straat oversteken of van bovenaf op doelwitten springen die normaal gesproken te ver van je af staan. Hoe leuk en handig dit ook allemaal klinkt, het is nog even afwachten hoe deze toevoeging uitpakt in de volledige game. Want het haalt ook een cruciaal puzzelelement dat je in de voorgaande games had tijdens het klimmen weg uit de game.

Assassin's Creed Syndicate

In het tweede deel van de demo was het doel om Nora zelf te pakken. Dit leidde tot een gedeelte waar ze vlucht op een koets en je in GTA-stijl een paard-en-wagen steelt en de achtervolging inzet. Dit onderdeel was goed uitgevoerd en je merkt dat een paard met een wagen erg lomp stuurt en de nodige oefening vereist. Tijdens de achtervolging word je gehinderd door bendeleden op andere koetsen, maar met name door het gewone volk dat je moet zien te ontwijken. Als het je aan het einde niet lukt om Nora te pakken, ontaardt het laatste gedeelte in een handgemeen tussen de bendes van Jacob en Nora. Wel kreeg ik hier het gevoel dat het – ondanks de nieuwe gevechtsstijl van Jacob - nog steeds makkelijk is om dit soort grote gevechten tussen meerdere NPC’s te winnen. Je zorgt gewoon dat je achter een al vechtend personage gaat staan en steekt ze in de rug. Op deze manier heb ik in de voorgaande delen veelvuldig dit soort gevechten gewonnen en het is jammer dat dit nog steeds zo kinderlijk eenvoudig is.

Van wat ik tot dusver heb kunnen zien, maakte Assassin’s Creed: Syndicate een positieve indruk. Londen zag er indrukwekkend uit en het is een stad die aanspreekt om ontdekt te worden. De demo gaf helaas geen aanwijzing in welke richting het verhaal gestuurd wordt, maar dat was te verwachten. Want het verhaal gaat de laatste paar delen toch alle kanten op, soms wel in het heden, en zoals in Unity weet je niet eens dat er een heden is. Ik ben daarom benieuwd wat Ubisoft ons deze keer op dat gebied gaat voorschotelen.

Assassin's Creed Syndicate is gepland voor later dit jaar. Het spel zal eerst worden uitgebracht op de PlayStation 4 en Xbox One. Een pc-release zal later volgen.