Ori and the Blind Forest

Vergeet Call of Duty Advanced Warfare, Battlefield Hardline, FIFA15 of welke andere triple A-titel dan ook. De titel die de meeste indruk heeft achtergelaten tijdens afgelopen gamescom, was toch echt Ori and the Blind Forest van de ontwikkelaar Moon Studio.

Ori

In Ori and the Blind Forest draait het allemaal om het gevoel en de sprookjesachtige sfeer die de game uitstraalt. Iedereen die de trailer heeft gezien, kan dit beamen. De game gaat, zoals de titel ook aangeeft, over Ori, een mysterieus wit wezentje dat als wees in een bos gevonden wordt. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht, tot op een gegeven moment een kwaadaardige uil de balans in het bos verstoort en er chaos ontstaat waarbij je vriend zwaargewond raakt. De enige manier om hem te redden, is door te zorgen dat de balans in het bos weer terugkeert.

Ori

Ori lijkt prima een platformer te worden en laat zich het beste vergelijken met Metroid, Castlevania of de nieuwste Strider met een vleugje Rayman. Toch doe je hier de veelzijdigheid en creativiteit van Moon Studio eigenlijk mee te kort. Ori ziet er door de levendige en handgetekende omgevingen fantastisch uit en vertelt een verhaal over volwassen worden en het ontwikkelen van de nieuwe vaardigheden die daarbij horen. De muziek is ook perfect aangepast op de stijl van de game. Degenen die de trailer hebben gezien, weten wat ik bedoel.

In het begin kan je alleen maar rennen en springen, maar door lichte rpg-invloeden leer je, des te verder je komt, meer vaardigheden. Deze vaardigheden kun je upgraden, zoals dat ook kan bij de eerder genoemde games. Vrij in het begin vind je een wit elfje, dat je kan gebruiken om projectielen op vijanden te schieten. Richten is hierbij niet nodig, want de projectielen gaan automatisch naar de vijanden toe. Dit lijkt de game dan wel makkelijker te maken, maar hier draait het eigenlijk niet om. De game richt zich namelijk merendeels op een 'pixel perfecte' en timing van je sprongen, met daarbij het juist benutten van je vaardigheden.

Ori three heart
Een van deze vaardigheden is Soul Link. Kort gezegd is dit je eigen save point creëren. Voordat je dus een lastig gedeelte van een level probeert te overbruggen, kan je eerst een Soul Link doen. Mocht je sterven, dan kan je vanaf het punt dat je de Soul Link gebruikte het weer opnieuw proberen. Soul Links kosten daarentegen wel veel energie, die je later wellicht ook hard nodig hebt. Je kan Soul Link dus niet klakkeloos blijven gebruiken. Je energie kan je wel weer bijvullen door de zielen van verslagen vijanden te verzamelen, maar je bent dus gebaat bij enige voorzichtigheid.

Een andere vaardigheid is 'Bash'. Met 'Bash' kan je jezelf een korte boost in een willekeurige richting geven en jezelf dus snel te verplaatsen Dit kan een beetje vergeleken worden met de 'homing attack' van Sonic. 'Bash' is echter alleen mogelijk als er bepaalde energie-items in de buurt zijn, zoals hangende lichtjes of projectielen die op je afgevuurd worden. Ook is er een andere eigenschap van 'Bash'. Als een vijand op je schiet, kan je met 'Bash' het projectiel in tegengestelde richting van je 'Bash' kaatsen. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld objecten slopen waar je anders niet langs was gekomen.

OriOri and the Blind Forest is zeker een titel om in de gaten te houden. Moon Studio heeft beloofd dat - ondanks het onschuldige uiterlijk - het geen makkelijk game zal worden en op diverse punten het je echt zal weten uit te dagen. Ori and the Blind Forest verschijnt begin 2015, voor Windows, Xbox 360 en Xbox One. Ik kan in ieder geval niet wachten om met de game aan de slag te gaan.